Speljätten: Vi tvingades in i bråket med Mojang

SPELA

”Ingen njuter av det här”

Foto: ”ELDER SCROLLS V: SKYRIM”

Det tog ett par månader.

Nu har Bethesda äntligen tagit bladet från munnen när det gäller deras rättsprocess mot svenska ”Minecraft”-studion Mojang.

– Det är ingen här som njuter av att ha tvingats in i det här, säger marknadschefen Pete Hines.

Foto: ”SCROLLS”

”Minecraft”-studion Mojangs nästa spel heter ”Scrolls”. I nuläget, i alla fall. Speljätten Bethesda och deras ägare Zenimax Media har stämt Mojang på grund av speltiteln, eftersom den anses påminna om Bethesda-utvecklade spelserien ”Elder scrolls”.

”Baserat på varumärkeslagar”

Mojangs grundare Markus Persson har försökt lösa det hela utan att blanda in advokater, men i förra veckan blev det klart att målet går till rättegång. Och nu har Bethesda för första gången kommenterat bråket.

– Det här är ett affärsärende som är baserat på hur varumärkeslagar fungerar och kommer även i fortsättningen att hanteras av advokater som förstår det, inte av mig eller utvecklarna, säger Bethesdas marknadschef Pete Hines till Kotaku.

– Det är ingen här som njuter av att ha tvingats in i det här. Förhoppningsvis kommer det hela att vara uppklarat snart.

”Vägrade kompromissa”

Kotaku pratar i samma artikel med Markus Persson, som diskuterar de olika förslag som Mojang kom med till Zenimax.

– Vi föreslog flera olika lösningar, som att vi inte skulle varumärkesregistrera spelet, eller att vi inte skulle använda ordet ”Scrolls” i dess råa form, men som del av en längre titel, säger Persson. Zenimax vägrade, och krävde att vi slutade använda ordet ”Scrolls”.

Hines menar dock att det finns saker i målet som Mojang har valt att inte diskutera, men ville inte specificera vad.

– Mojangs kommentarer till allmänheten har inte gett en komplett bild av deras anspråk, vårt varumärke, eller de händelser som ägt rum.

Jonas Högberg