”Minecraft”-studion bojkottar Oculus Rift

Av: Jonas Högberg

Publicerad:
Uppdaterad:

Vill inte samarbeta sedan Facebook kom in i bilden

1 av 4

Facebook är på väg att köpa virtual reality-företaget Oculus VR.

Det är ett tilltag som uppskattas av långt ifrån alla.

”Minecraft”-skaparen Markus Persson säger att Facebook ”skrämmer” honom, och att han nu avbrutit sitt samarbete med Oculus.

Reaktionerna på Facebooks uppköp av det hajpade virtual reality-företaget Oculus VR har inte låtit vänta på sig.

Många är upprörda, många är överraskade och några är försiktigt positiva.

”Minecraft”-skaparen Markus Persson har tveklöst rönt störst uppmärksamhet med sina kommentarer. Under tisdagskvällen berättade han på Twitter att hans företag Mojang varit i kontakt med Oculus. De båda parterna ska tidigare ha diskuterat en virtual reality-version av ”Minecraft”, men nu när Facebook köper upp Oculus har Persson avbrutit samarbetet.

”Består inte av entusiaster”

Orsaken sägs vara att Facebook ”skrämmer” Persson.

På sin blogg utvecklar ”Minecraft”-skaparen sitt beslut ytterligare.

– Facebook är inte ett företag som består av teknikentusiaster med gräsrotstänk. Facebook är inte ett teknikföretag som sysslar med spel. Facebook bryr sig, rent historiskt, inte om något annat än att öka sina användarsiffror.

– Virtual reality och sociala medier behöver dock inte vara en dålig kombination. I själva verket tror jag att sociala medier kan komma att bli en av de största applikationerna när det gäller vr. Att kunna sitta i ett virtuellt rum och se sin väns avatar? Affärsmöten? Virtuell bio där det känns som att du faktiskt ser filmen med din vän som är sju tidszoner bort?

Måste jobba hårt

– Med det sagt vill jag inte jobba med sociala medier, jag vill jobba med spel.

Persson har fått medhåll från flera andra spelutvecklare. Justin Moravetz, som gjort Oculus Rift-demot ”Proton pulse”, säger till Polygon att han tror att Oculus VR måste jobba hårt för att övertyga spelvärlden om att Facebook är rätt väg att gå.

”Goda nyheter för vr”

Även E McNeill, skaparen av Rift-spelet ”Darknet”, menar att Oculus goda rykte i spelutvecklarkretsar har fått sig en törn av uppköpet. Men han är också snabb att påpeka att Facebook-grundaren Mark Zuckerberg inte sagt sig vilja ändra något gällande Oculus framtidsplaner.

”Ridiculous fishing”-utvecklaren Rami Ismail ser bara uppköpet som något positivt.

– Det här är goda nyheter för vr. Oculus behöver ses och uppfattas av en större publik, och alternativ börjar redan dyka upp, skriver han på sin Twitter.

Publicerad: