– ”World of Warcraft” en religiös upplevelse

SPELA

Professor jämför spelsuccén med religion

1 av 46

Många är de ”World of Warcraft”-spelare som talat om onlinerollspelet som en religiös upplevelse.

Nu får de stöd av en amerikansk religionsprofessor.

Kan ”World of Warcraft” och liknande onlinerollspel erbjuda något som liknar en religiös upplevelse?

Jajamensan. I alla fall om man frågar Manhattan Colleges religionsprofessor Robert Geraci. I somras publicerade han en bok kallad ”Virtually sacred”, som undersöker sambandet mellan virtuella världar och religion.

”Reflekterar kring etik”

Och det som gör ”World of Warcraft” till en potentiell troslära är den starka community som växt fram kring spelet.

– I ”WoW” så finns det spelare som kan forma sammanslutningar och tillsammans reflektera kring etikfrågor. De här sällskapen spelar en stor roll för spelarna; deras onlinevänner är väldigt viktiga även om de aldrig möter dem i en fysisk, konventionell verklighet. Frågor om vad som är rätt och fel är vanligt förekommande, men man samtalar även om miljön, konsumism och andra moraliska spörsmål, säger Geraci till Manhattan Colleges hemsida.

Stort spelartapp

Geraci menar även att spelet ”knyter an till transhumanismen”.

– Inom transhumanismen så används vetenskap och teknologi för att uppnå fundamentalt religiösa mål som evig lycka, visdom och i viss mån odödlighet, vilket är ett av de stora religiösa målen.

Frågan är dock hur mycket tröst dessa stora ord ger spelets utvecklare Blizzard. ”World of Warcraft” har i dagsläget under 7 miljoner användare – ett stort tapp sedan toppnoteringen 12 miljoner.