MTV gör tv-spel

Publicerad:
Uppdaterad:

Hetast i spelbranschen just nu: MTV.

Musikkanalen har ingått partnerskap med spelföretaget Midway. Tillsammans ska de ge ut tre spel riktade mot målgruppen pojkar, 16-24 år.

– Tv-spel är en väsentlig del av våra tittares liv, säger Jeff Yapp, vice VD för MTV Networks.

Avtalet med Midway är det första i vad som förväntas bli en rad samarbeten mellan MTV och olika spelföretag. Förutom att utveckla spelen, bidrar man med soundtrack och kända MTV-varumärken.

I den första planerade titeln, bilspelet ”L.A. Rush”, kommer till exempel karaktärerna från kanalens mekarshow ”Pimp my ride” att medverka. Soundtracket består av 75 låtar från 20 artister, bland andra Lil' Kim och DJ Rap.

Dessutom kommer MTV sälja annonsutrymmen i tv-spelen där målgruppsanpassade företag kan visa upp sig.

– Det här samarbetet gör att vi kan gå bortom traditionella annonsvillkor, säger Jeff Yapp i ett pressmeddelande.

”L.A. Rush” släpps till Xbox och PlayStation 2 i oktober.

Kristofer Ahlström

Publicerad: