– Våra nya spel är de bästa i Xbox-historien

avAlfred Holmgren

Publicerad:
Uppdaterad:

Högt uppsatte Xbox-chefen Kudo Tsunoda om läget i konsolkriget mot Sony

1 av 6
Elite-kontrollen till Xbox One kommer kosta över 1000 kr när den släpps i höst.

LOS ANGELES. Sony dominerade E3-mässans nyhetsflöde med ”The last guardian”, ”Final fantasy VII”-remaken, ”Shenmue III” och vr-visiret Morpheus.

Men om Sony vann slaget om framtiden vill vissa hävda att Microsoft vann slaget om 2015.

En av dem heter Kudo Tsunoda, och är numera ett av Xbox-hierarkins högsta höns – samt ansvarig för hologramglasögonen Hololens.

– Jag vet inte hur vi skulle kunna erbjuda mer valuta för pengarna än vi gör med Xbox One just nu, säger Tsunoda i en exklusiv intervju med Spela.

När det gäller virtual reality: kan du klargöra om vi kommer få se ett headset som går att koppla direkt till Xbox One, eller om det bara går via Windows?

– Nej, just nu är allt vi pratar om i vr-väg kompatibelt med Windows 10-datorer, vilket vi försöker göra till bästa möjliga upplevelse. Det som är så bra med det är att vi inte riktigt är låsta till en enda typ av vr-upplevelse. Windows 10 är en plattform som kan möjliggöra alla möjliga vr-enheter, oavsett om det gäller Valves vr eller Oculus Rift. Vi försöker ge spelarna flera alternativ, inte bara ett enda.

Att Microsoft inte gör ett eget vr-headset – handlar det om att så många andra företag redan kämpar om den marknaden, och att den riskerar att bli överbefolkad? Eller finns det en annan orsak?

– Windows har historiskt sett varit väldigt bra på att släppa in samarbetspartners i vårt ekosystem. Och det är det jag tycker vi är så bra på just nu, som företag: att alliera oss med företag som gör supercoola grejer inom vr och andra områden, och se till att Windows 10 är den bästa plattformen för dem. Och jag tror att det är därför man ser att företag som Valve och Oculus verkligen vill arbeta med vår plattform.

”Folk blev galna!”

Så ditt budskap till Xbox-spelare som vill spela vr är: köp en pc?

– Som du säkert förstår finns det ett stort överlapp mellan Xbox-spelare och pc-ägare, så det är inte så att de måste gå ut och köpa en pc. Folk har redan pc-datorer, vilket är anledningen till att den här sortens lösning verkligen är logisk. Du behöver inte köpa en massa extrasaker, för du har redan en pc, du kan köpa det vr-headset du föredrar, och det funkar rakt av med Windows 10.

Din nya roll på Microsoft inbegriper även mjukvara. Hur fungerar det?

– Jag jobbar med många team, varav några utvecklat spel som visades på presskonferensen. Jag jobbar först och främst med Shannon Loftis, som är chef över vår utgivning. Vi gör ”Recore”, Keiji Inafune-sans spel. Jag får chansen att jobba med suveräna team som Rare och Lionhead – ”Fable legends” kommer bli grymt, det släpps till både Windows 10 och Xbox One, alla kan spela med varandra online oavsett format. Och det är fantastiskt att få jobba med Rare. Du såg publikens reaktion på E3-presskonferensen när alla ikoniska spel som ingår i ”Rare replay”-samlingen kom upp på skärmen... folk blev galna! Jag har spelat en del ”Rare replay” redan, det är fantastiskt.

Fler ”Fable”-spel på gång

”Fable legends” har varit under utveckling länge. Har det varit utmanande för Lionhead att göra ett spel utan Peter Molyneux?

– Nej, det teamet kan ”Fable”-världen utan och innan. Den här gången gör de något lite annorlunda – det är free to play, man kan spela som skurk mot tre hjältar eller som tre hjältar mot skurken... Så det skiljer sig från ”Fable”-rollspelen vi sett förut. Men det är väldigt troget varumärkets själ. Den ikoniska brittiska humorn. Allt det man älskar med ”Fable” finns där, med en väldigt fräsch approach till själva spelupplägget.

Kan vi förvänta oss mer traditionella ”Fable”-spel i framtiden, eller är det här seriens nya inriktning hädanefter?

– Idag pratar vi om ”Fable legends”‚ och har inga andra ”Fable”-nyheter att utannonsera. Men ”Fable” är förstås ett stort varumärke för oss, det har varit enormt framgångsrikt – du kommer förmodligen få se andra sorters ”Fable”-spel också i framtiden...

Jobbar med Hololens – och hemligheter

Var du med och fick ombord Keiji Inafune på ”Recore”-projektet?

– Det är vår utgivningsorganisation som jobbar med dem. De började prata med Inafune-san ett tag innan jag klev in i min nya roll. Det var förstås en av produkterna jag var mest uppspelt över när jag började. Jag har sett det ett gäng gånger på kontoret, och det är kul att äntligen kunna visa upp det och få allas reaktioner.

Hur mycket direkt inflytande har du över alla dessa olika spel?

– Det är grymt, för jag kommer få jobba med alla produkterna. Det är det som är superkul med jobbet just nu. Jag får jobba med Xbox-spel och Hololens, men även nya projekt som vi inte är redo att prata om än.

”Fantastisk valuta för pengarna”

När det gäller försäljningen så har Xbox One halkat efter Playstation 4. Tror du det beror på en brist på exklusiva titlar eller andra faktorer, som pris?

– Nej, jag tycker att vi förser spelarna med fantastisk valuta för pengarna just nu. Vi har en enorm uppställning av storspel på gång, den bästa i Xbox-historien, som alla släpps i jul. Jag vet inte vad mer man kan erbjuda... Och vår bakåtkompatibilitet – att du kan spela alla 360-spel du äger på Xbox One är fantastiskt (alla spel kommer inte funka direkt, reds anm). Vi kommer försöka fortsätta innovera på områden som gamers älskar. Som Elite-kontrollen – den är grym att spela med och ger suverän valuta för pengarna (Elite-kontrollen kommer kosta över 1000 kr, reds anm). Det är det vi försöker göra: att erbjuda största möjliga värde och gör saker tillgängliga i jul. Med 349 dollar som priströskel är Xbox One fantastiskt bra valuta för pengarna idag.

Säljer snabbare än 360

Kommer inte Elite-kontrollen ge vissa spelare ett orättvist övertag online? Hur balanserar ni det?

– Vi arbetar hårt med det inom alla våra multiplayer-system. Man vill inte att folk ska känna att någon annan har en fördel. Elite-kontrollen gör det bara möjligt för folk att skräddarsy vad de själva är mest bekväma med. Det är det som gör den så grym.

En vanlig kommentar jag hör från casual-spelare är att de inte ser någon jättestor skillnad mellan den här konsolgenerationens spel och den föregående. Samtidigt är det förstås så att dagens spel säljer väldigt bra. Får ni också den här typen av feedback, och är det något du tar med i beräkningarna när du övervakar alla dessa olika spel?

– Det är fantastiskt, för vi säljer fler Xbox-enheter nu än vi gjorde under motsvarande period av Xbox 360:s livscykel. Det är en bra tid för gaming. Vi försöker definitivt ta med feedback från spelarna i beräkningen när det gäller allt vi gör. Det är därför vi gör bakåtkompatibiliteten – det är den feature som är mest efterfrågad. Vi gör ett rätt bra jobb med att lyssna på alla sorters reaktioner från fansen. Själva plattformen, spelen, kontrollen – allt baseras på vad gamers vill ha, och feedback från community.

”Något speciellt för Europa”

Varför fattade ni beslutet att ”spara” vissa spel, som ”Scalebound” och ”Quantum break”, till Gamescom i augusti?

– Ha, det är lustigt, för att handlar på riktigt om att vi har den bästa och största uppställningen av Xbox-spel någonsin i jul. Och vi hade inte obegränsat med tid på oss under E3-presskonferensen. Att försöka få plats med ”Crackdown”, ”Scalebound” eller ”Quantum” är otroligt svårt eftersom vi inte har all tid i världen. Men det är fantastiskt, vi har några suveräna europeiska utvecklare vi jobbar med – vilket är ett bevis på hur hängivna vi är våra Xbox-fans i Europa. Vi kommer till Gamescom och vill göra något speciellt för den publiken, inte bara ta med oss spelen från E3. Vi vill göra något speciellt för våra fans i Europa, inklusive spel som folk inte sett förut.

”Japan gör fantastiska spel”

Och vad händer med den japanska marknaden? Sparar ni spel till Tokyo Game Show också, eller har Japan lägre prioritet?

– Definitivt inte lägre prioritet – vi bryr oss om våra fans världen över. Vi pratar inte så mycket om vad vi ska visa på TGS än, men när vi kommer till Gamescom visar vi upp nya spel, och efter det kommer vi kunna fokusera på TGS.

Hur känner du inför det faktum att den japanska konsolmarknaden krymper? Publiken sviker konsolerna till förmån för mobila spel. Är det svårt att hitta samma japanska talang på utvecklingssidan idag som för 10–20 år sedan?

– Jag skulle inte säga att det är svårt att hitta talangen. Det är det som är så bra med att vara en gamer nuförtiden – det finns SÅ många sätt du kan spela på. Konsoler, mobiler, vr, hologram... Det är grymt att man kan välja vad man föredrar. Jag började själv spela på konsoler från första början, så jag kommer alltid vara ett fan av det. Och jag är förstås sjukt uppspelt över hologramspelen. Men mobilspel är kul också, jag spelar hela tiden på min egen mobil. Så länge gamers spelar spel och har kul är det en bra sak, tycker jag.

Du ser det inte som att det råder brist på bra japanska hardcore-utvecklare numera jämfört med förr i tiden?

– Absolut inte. Vi arbetar fortfarande med många utvecklare i Japan som gör fantastiska spel.

Läs del 1 av vår stora intervju med Kudo Tsunoda här!

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Microsoft

Hololens