”Folk blir rätt uppspelta när vi visar dem våra hologram”

avAlfred Holmgren

Publicerad:
Uppdaterad:

Högt uppsatte Xbox-chefen Kudo Tsunoda om storsatsningen på hologramspel

1 av 5

LOS ANGELES. Sony dominerade E3-mässans nyhetsflöde med ”The last guardian”, ”Final fantasy VII”-remaken, ”Shenmue III” och vr-visiret Morpheus.

Men om Sony vann slaget om framtiden vill vissa hävda att Microsoft vann slaget om 2015.

En av dem heter Kudo Tsunoda, och är numera ett av Xbox-hierarkins högsta höns – samt ansvarig för hologramglasögonen Hololens.

– Hologram är en grej som folk alltid trott väntat decennier in i framtiden – nu kan man plötsligt sätta på sig en trådlös enhet och se hologram omkring sig, säger Tsunoda i en exklusiv intervju med Spela.

– Vad tyckte du om vår presskonferens på E3?

Intressant. Särskilt Hololens. Jag blev väldigt nyfiken på att testa den.

– Ja, ljudet från publiken var fantastiskt när ”Minecraft”-världen kom upp ur bordet.

Hur skulle du beskriva hela Hololens-upplevelsen för någon som inte är bekant med tekniken?

– Hololens är en frikopplad holografisk dator som drivs av Windows 10. Det är inte ett tillbehör till Xbox eller pc.

– Det handlar om att ta digitala objekt och placera dem i den verkliga världen. Istället för att låsa spel och annan underhållning till en skärm så kan du göra din omgivning till en del av spelet. Det var det du såg i ”Minecraft”-demot – vi kan få saker som ett bord att till synes gå upp i rök, vi kan placera ”Minecraft”-världar i ditt vardagsrum... Och det är det som är så häftigt med vad hologram kan göra för gaming. För att det inkluderar din verkliga omgivning, och för att din omgivning är unik för just dig, kan vi ge varje person en annorlunda spelupplevelse med hologram.

”Kompletterar virtual reality”

Ni ser det här som en helt annan upplevelse än virtual reality? För ni har gett vissa vr-headset ert stöd. Ni tycker inte att de konkurrerar med Hololens?

– Nej, jag tycker att de är tekniker som verkligen kompletterar varandra. När det gäller Hololens så handlar det om att blanda hologram, digitala objekt, med den verkliga världen – att hitta intressanta sätt att kombinera och blanda dessa saker på. Som du såg på presskonferensen kan vi åstadkomma jättehäftiga upplevelser med hologram. Medan virtual reality inte blandar in den verkliga världen alls, utan placerar dig i en helt digital och helt uppslukande miljö. Jag tycker att det också är fantastiskt för spel och underhållning. Som man börjar se med Xbox One, pc-spelande, virtual reality och hologram och ”mixed reality” – det är det som är så bra med Windows 10. Vilken sorts spel eller digitala upplevelser man än föredrar så kan man få dem på Windows 10. Vi ger spelarna valmöjligheter.

Mer avancerad grafik

En av de första kommentarer jag hörde efter presskonferensen på E3 var ”Okej, så Hololens funkar för en ’Minecraft’-liknande spelvärld, men det kommer inte funka för något annat.” Vad känner du inför den reaktionen? Anser du att det finns stora möjligheter att applicera Hololens-upplevelsen på andra genrer, eller passar den väldigt specifika typer av spel?

– Jag tycker definitivt att man kan föreställa sig att spela realtidsstrategi i sitt eget vardagsrum, den sortens spel skulle fungera superbra. En av de saker vi experimenterat med och är väldigt uppspelta över är karaktärs- och storydrivna upplevelser. När man ser karaktärer i sin verkliga omgivning, handling som utspelas i sitt vardagsrum – det gör mycket för den känslomässiga kopplingen, för de är där hos dig. Oavsett vilket spel man vill skapa så tycker jag att man kan göra något coolt med Hololens.

Så kan vi förvänta oss mer grafiskt avancerade spel än ”Minecraft”? Mer realistiska simulationer?

– Definitivt – beroende på vilken sorts spel det är så har det en viss estetik, precis som på pc. Olika spel har olika grafikstilar. Det är upp till utvecklarna att avgöra vad som känns bäst för deras produkt.

”Ett nytt medium”

Hur krävande är spelen hårdvarumässigt?

– Det krävs en del datorkraft för att placera hologram i din värld. Men det som är så bra är att vi listat ut en metod för att ha all prestanda och allt annat som behövs i själva glasögonen.

Det här är förstås en helt annan upplevelse än Kinect. Men om vi tittar på hur det gick för Kinect så var intresset enormt i början, och det blev en stor succé. Men sedan dog intresset ut. Vad lärde du dig av den erfarenheten?

– Jag tycker att de är helt olika, så tillvida att Kinect var ett Xbox-tillbehör. Och det här är en helt fristående holografisk dator. Så det hör till en annan produktkategori. Det handlar inte om att förstärka något som redan finns, utan att skapa något helt nytt. Ett nytt medium att arbeta inom. Reaktionerna vi fått från både konsumenter och utvecklare är väldigt upplyftande. Vi har bara skrapat på ytan när det gäller vad som går att göra med hologram. Det handlar inte bara om underhållning, utan saker som kommunikation, lärande – helt andra sorters upplevelser än Kinect.

”Absolut ingen gimmick”

Du tror inte det finns en risk att folk ser det här som ännu en gimmick?

– Absolut inte. Vi har kunnat visa det enorma värde hologram kan ha för folk, i helt olika sorters upplevelser och branscher. Och vi har redan knutit till oss samarbetspartners för att börja jobba med oss och bygga dessa upplevelser. Det är en av de bra sakerna vi gör med Hololens – vi tar ombord andra utvecklare mycket tidigare i processen än vi gjorde med Kinect. Vi jobbar med olika sorters team för att knuffa fram gränserna för vad vi kan göra med hologram och räkna ut vad tekniken kan göra. Det är en helt annan approach än vi hade till Kinect. Jag tror det kommer vara väldigt nyttigt för bredden av upplevelser, många år framöver.

Har det varit svårt att få ombord hardcore-utvecklare?

– Inte alls. Allt man behöver göra är att säga ”Kolla, det är ett hologram!” så blir folk rätt uppspelta...! Att få med sig alla sorters utvecklare – hologram är en grej som folk alltid trott väntat decennier in i framtiden, och plötsligt kan man sätta på sig denna trådlösa enhet och se hologram omkring sig... Nej, det är aldrig svårt att få folk att hetsa upp sig över det.

Läs del 2 av vår stora intervju med Kudo Tsunoda imorgon!

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Microsoft

Hololens