Snyggt, roligt – och ofärdigt

SPELA

Forza 4 är fullt av irriterande brister

RACING Verkligen?

Redan i mitt tredje lopp i ”Forza 4” händer det saker som jag inte trodde var möjligt i ett konsolspel 2011: grafiken ballar ur fullständigt. Jag kör inte längre runt på fridfullt vackra Suzuka Circuit, utan befinner mig i en grå ”Tron”-värld.

Och här kommer den sorgliga punchlinen: jag vinner loppet i alla fall, trots att jag inte längre har någon koll på var banan går.

Svårt att tro sina ögon

Förklaringen står att finna i den nya dynamiska svårighetsgraden. Spelet anpassar sig slaviskt efter dina förmågor som förare, något som i praktiken gör det i stort sett omöjligt att förlora när man spelar mot ai-motståndare. När jag kör mitt första erbarmliga race helt utan assists och sladdar iväg i så gott som varenda kurva kan jag knappt tro mina ögon när jag ändå lyckas ta en pallplats.

Det blir bättre (svårare) när kampanjen rör sig mot sitt slut, men då är det så dags. Min upplevelse av ”Forza 4” är redan hårt naggad – vilket är oerhört synd med tanke på att själva körkänslan aldrig varit bättre. Turn 10 har modifierat spelseriens däckdata med lätt hand, vilket gett en helt ny, underbar dimension till väggreppet.

Många brister

Och det är klart, har man bara tänkt sig att spela multiplayer är det betydligt lättare att pressa ut spelglädje ur ”Forza 4”. Nya spelläget Rivals, där man ges olika utmaningar och tävlar online mot likvärdiga motståndare, är exempelvis grymt.

Men det är svårt att blunda för allt det negativa. Som att Porsche inte längre är med bland bilmärkena, att det bara finns fem nya banor, att det fortfarande inte finns olika väderförhållanden eller dag och natt-cykler, att ai:n inte fungerar, att den där jävla buggen är lite väl vanligt förekommande för min smak.

”Forza 4” är snyggt, det är oerhört autentiskt, och stundtals är det väldigt roligt. Men framför allt är det trasigt.

Nu kan du spela ”Forza” – med Kinect

Kinect-stödet är en omtalad nyhet i ”Forza 4”. Och en mycket väntad besvikelse. Försöker man sig på att ratta bilarna genom att greppa luft får man stå ut med att spelet gasar och bromsar åt en, samt en hiskelig massa assists. Att man kan använda rösten för att hoppa runt i menyerna funkar dock bra.

Jonas Högberg