Misslyckat kuppförsök mot mobilspelskungen

SPELA

Dark meadow är snyggt – men gapar efter för mycket

ACTIONÄVENTYR App store lanserades med mantrat ”There’s an app for that”. Men det var inte förrän ifjol som den garantin började täcka grymma originalspel.

”Infinity blade” var inte bara det bästa mobilspelet någonsin – det var också så långt före sin tid att det är först nu som något vågat utmana det på dess egen hemmaplan.

Inget ”Silent Hill”

”Dark meadow” gör ingen stor hemlighet av sitt kuppförsök. Det drivs av samma grafikmotor som ”Infinity blade”, striderna fungerar i stort sett likadant, och upplägget öser friskt ur samma källa. Men det stannar inte där – utforskandet av det övergivna mentalsjukhuset är lika statiskt som i ”Myst”, medan stämningen jämförts med både ”Silent Hill” och ”Bioshock” av människor som aldrig spelat ”Silent Hill” eller ”Bioshock”. De milda skrämselförsöken kommer inte leda till någon större inkontinens, och trots att både dialog och detaljrikedom imponerar är det svårt att finna tecken på intelligens.

Svinsnygga miljöer

”Dark meadow” är som att kasta tio dartpilar samtidigt i hopp om att åtminstone någon ska träffa bullseye – det finns knappt en enda populär genre som inte lämnat ett avtryck i programkoden. Det som bara av någon med ett mycket svagt hjärta skulle kallas ”skräck” faller visserligen platt, men ”Dark meadow” är något på spåren när det låter en levla, skjuta, fäkta och snoka i svinsnygga miljöer.

Problemet är bara att det redan finns en app för varje sak det försöker göra.