En liten revolution för arkadracingen

SPELA

Need for speed: Rivals är innovativt – och vackert som en svindlande reklamfilm

1 av 6

RACING Det snurrar för mina ögon.

Jag har just trängts in i ett räcke med våldsam kraft. Förövaren har sedan detonerat en chockvåg som tvingat in mig i spinn. Svettig, vimmelkantig och förbannad gör jag en omöjlig handbromssväng i 180 grader, slår på turbon – och tar upp jakten.

En minut tidigare kör jag min rödglänsande Ferrari uppför ett snöigt bergspass medan jag njuter av utsikten. Plötsligt glider en vit Ford upp jämsides med mig. På skärmen syns en fråga:

”Vill du tävla?”

En av de snyggaste spelvärldarna

”Need for speed: Rivals” gör väldigt mycket rätt. Det stora trumfkortet heter Alldrive och är seriens nya multiplayer-funktion. Med onlineläget påslaget delar man den öppna spelvärlden tillsammans med vänner och/eller okända gamers. När som helst kan man ta sig an uppdrag tillsammans och sekundsnabbt utmana varandra på energiska enviger. Eller göra saker på egen hand.

Det här gör ”Rivals” Redview County till en av de mest intuitiva, spännande och levande spelvärldar som jag tagit del av.

För att till fullo komplettera den där listan av adjektiv kan vi även lägga till ”snyggaste”.

Playstation 4-versionen förför med sina virvlande höstlöv, sin duggvåta asfalt och sitt blänkande krom. Och när eftermiddagssolen skär igenom lövverken i den täta skogen infinner sig en nästan salig stämning. Gud bor ju som bekant i detaljerna, men det här är första gången jag har sett honom sträcka ut sin hand mot mig.

Kampanjen en succé

Svenska Ghost Games har byggt sitt Redview County enligt en lika banal som briljant princip. Vi kan kalla den ”dammsuga russinen ur kakan”. Sömniga samhällen som hämtade från franska rivieran ligger här bara några minuters bilfärd från mäktiga alper och Monument Valley-vyer. Att ta en rundtur i de här landskapen är som att köra sig rakt igenom världshistoriens mest svindlande bilreklamer.

Så länge de har plats för tävlingskåta odågor i lyxbilar som jagas av fradgatuggande poliser, det vill säga. ”Rivals” låter oss byta mellan de här båda fraktionerna när vi vill, men tyvärr är lagens långa arm lite för mäktig för sitt eget bästa. Racer-kampanjen är däremot en succé. Att man förlorar alla poäng man skrapat ihop under sin spelsession om man pajar sin bil eller blir tagen av polisen ger tävlandet en oemotståndlig nerv.

Behöver bättre nätkod

Fler uppdragsformer hade onekligen inte skadat. Inte heller en stabilare nätkod – när en störning inträffar slungas man automatiskt ut ur spelet och förlorar alla poäng och framsteg man ännu inte hunnit spara.

Det händer tack och lov ytterst sällan. Och tur är det, med tanke på Alldrives betydelse för upplevelsen. Att så sömlöst lyckas integrera singleplayer med multiplayer är en liten revolution i sig för arkadracern.

”Need for speed: Rivals” blir därmed också något så ovanligt som ett spel som gör skäl för sin next gen-stämpel.