Halvdant spel – nu som då

SPELA

Det måste finnas ett kliniskt namn för vad världens spelutgivare går igenom just nu.

”Att göra ’Rocket knight’ tillgängligt på nästagenerationskonsoler låter oss presentera ett så pass klassiskt varumärke för en helt ny generation av spelare”, säger Konami i ett pressmeddelande. ”Vi ville hålla oss trogna till spelets ursprung och förse konsumenterna med den spännande raket-action de förväntar sig från Sparkster.”

Okej, så här ligger det till: ”Rocket knight adventures” (som spelet faktiskt hette till att börja med) är ingen klassiker. På 90-talet, när Sonic slagit igenom på allvar, släpptes det fler plattformsspel än det fanns människor på jorden. ”Rocket knight adventures” var bara ett till. Ingen minns ens att huvudpersonen hette Sparkster (ett pungdjur med jetpack, på omslaget såg han ut som en Robocop med råttansikte).

Vad Konami gjort är att ta detta ”klassiska varumärke” och hållt sig ”trogna till spelets ursprung” genom att ta fram en omotiverad uppföljare som ingen av originalutvecklarna ens varit inblandad i.

”Rocket knight” är idag vad ”Rocket knight adventures” var för 17 år sedan: ett halvdant plattformsspel som inte kommer gå till historien på något sätt.

Och runt år 2027 kommer Konami återigen börja pumpa ut pressreleaser om hur mycket vi älskade det.