Kojima: Därför är Quiet halvnaken

avJonas Högberg

SPELA

Kritikerna kommer ”skämmas över sina kommentarer”

1 av 5

För två år sedan avtäckte Hideo Kojima den halvnakna ”Metal gear solid”-karaktären Quiet – och fick omedelbart hård kritik för sättet hon porträtterades på.

Nu när ”Metal gear solid V” släppts har vi fått ett svar på varför Quiet klär sig i bikini och trasiga strumpbyxor.

Hon ”andas genom sin hud”.

Foto: Annika af Klercker
Hideo Kojima.

– Jag vet att det finns de som är upprörda över Quiet, men ni behöver inte oroa er. Jag skapade karaktären som en motpol till de lättklädda kvinnliga karaktärer som medverkat i tidigare fightingspel. Det finns ett skäl till att Quiet har så lite kläder, och när ni upptäcker det i spelet så kommer ni att skämmas över era kommentarer.

Orden tillhör spelskaparen Hideo Kojima. För drygt två år sedan kände han sig manad att försvara den då nyligen avtäckta ”Metal gear solid”-karaktären Quiet efter att ha utsatts för en kritikstorm från gamers på Twitter.

Förvirrat och förargat

Quiet är en av världens bästa krypskyttar i ”Metal gear solid V”. Men hon bär inte kamouflagekläder eller annan lämplig fältklädsel utan endast bikini och trasiga strumpbyxor. Det har förvirrat och förargat många.

Nu när ”Metal gear solid V” släppts har så skälet till Quiets påvra klädstil slutligen röjts.

Spoilervarning!

Efter att ha fått allvarliga brännskador i spelets intro får Quiet hjälp av superskurken Skull Face som räddar hennes liv genom att injicera henne med magiska parasiter. Som en följd av detta tvingas Quiet andas genom sin hud. Hon kvävs av heltäckande kläder.

Upprörda reaktioner

Förklaringen tycks dock inte ha fått avsedd effekt – om det är något folk skäms över så verkar det snarare vara Hideo Kojimas genomskinliga urskuldande.

– Det är inte en man som som skrivit det här: det här är ett barns ursäkt. Om han så gärna vill ha en lättklädd kvinna i sitt spel så borde han åtminstone haft modet att säga att ”hon är där eftersom jag vill att hon ska vara där” istället för att skapa en invecklad ursäkt och sedan låtsas som att han inte hade total kontroll över spelets story, skriver användaren ”Zelderp” på Kotaku.

– Quiet är den mest värdelösa grej som Kojima inkluderat i något av sina spel. Jag hatar henne, rasar ”Mindkiller89” på Destructoid.

Missa inga spelnyheter!

Följ Nöjesbladet Spela på Facebook och Twitter!

Nyheter Recensioner Intervjuer Trailers

ARTIKELN HANDLAR OM

Gaming

Konami

Twitter