Stallordern: Flytta på dig!

Foto: TT
Marcus Ericsson
SPORTBLADET

Han var på väg mot sin första poäng på två år.
Men en stallorder tvingade honom att vika ­undan.
– Jag hade gjort mig förtjänt av den poängen säger Marcus Ericsson.

Den svenske F1-föraren har inte tagit någon poäng sedan Italiens GP i september 2015. Han har nollat under 36 tävlingshelger i rad – samtidigt som fjolårets kollega tog två poäng i slutet av 2016 och årets kollega Pascal Wehrlein har tagit fem poäng på sex lopp.
Tysken körde in fyra av dem i Barcelona och en i Baku senast. Då var Marcus Ericsson på väg mot ­tiondeplatsen, men teamet beordrade honom att ­flytta på sig och släppa förbi sin kollega.
Det gjorde att Ericsson var elva i mål – en placering från poäng.
– Det var ett bra resultat för teamet, jag är besviken eftersom jag låg på plats tio under den största delen av loppet, sa Ericsson.

Inte överens

Nu har det gått två veckor sedan den tävlingen och i dag avgörs kval­­et till Österrikes GP, men Ericsson är fort­farande inte helt överens med sitt team.
– Jag var av en annan åsikt, men har accepterat stallets beslut, säger han till motorsportmagazin.
– Pascal kom i kapp mig eftersom Romain Grosjean hade ett problem framför mig och han bromsade mig. Vi kämpade ett par varv, jag och Pascal, och ­sedan kom meddelandet om att vi skulle byta positioner.

Sauber förklarade stallordern med att McLarens Stoffel Vandoorne kom snabbt bakifrån och riskerade att hinna i kapp och ta den där sista poängen, ­något som kan vara av­görande i det ekonomiskt så viktiga konstruktörsmästerskapet. Det håller dock ­inte ­Ericsson med om.

Chans till revansch

– Pascals ingenjör ansåg att Pascal var snabbare, ­säger Ericsson.
– Jag tycker egentligen att jag hade visat att jag ­hade gjort mig förtjänt av den poängen.
I morgon avgörs Österrikes GP. Där tog Pascal Wehrlein sina första VM-poäng för ett år sedan och där hoppas Marcus Ericsson på att ta sina första VM-poäng på snart två år.

Formel 1-kval 13:40 Viasat Motor

FAKTA

VECKANS MOTORLISTA:

POLE POSITION:

1. Håkan Carlqvist
En av Sveriges största idrottsmän har avlidit. Den dubble världs­mästaren i motocross var en sann förebild, en kämpe och man som stod i motvind. ”Carla” blev 63 år ­gammal.

2. Vettel vs Hamilton
Den duellen eskalerade i Baku och nu möts de igen. Det skiljer 14 poäng till Ferrariföraren Vettels fördel, men nu väntar tre lopp i juli – ett av dem på ­Mercedesföraren Hamiltons hemmabana Silverstone.

3. Johan Kristoffersson
Rallycrossföraren är grym just nu, han vann i Höljes, han ­leder VM och har vunnit tre av de fyra senaste loppen. Kan ­något stoppa honom från att vinna sin första VM-titel?

4. Marc Márquez
Spanjoren tog sin åttonde seger på tyska Sachsenring och nu leder han VM i motoGP.

– Jag låg 35 poäng efter täten tidigare i år, detta trodde jag aldrig, säger den trefaldige mästaren.

5. Mattias Ekström

Han körde inte i Höljes och är nu VM-trea i rallycross. Däremot körde
han DTM på Norisring och nu leder svensken det mästerskapet.

6. Fredrik Lindgren
Tillsammans med Antonio Lindbäck, Andreas Jonsson och ­Linus Sundström körde han till sig en plats i finalen av lag-VM som avgörs i Polen i kväll.

7. Thed Björk
I WTCC slåss han om en VM-titel. I helgen ska han hjälpa Prins Carl Philip till en seger och utökad ledning i Swedish GT när ­mästerskapet kör tillsammans med STCC i Falkenberg.

8. Pontus Tidemand
n Han var tvåa i Polens VM-rally och utökade ledningen i WRC2. Även Dennis Rådström tog en andraplats. Det var hans första pallplats i junior-VM.

9. Mark Webber
Den förre F1-föraren säger det många tänker:
– Det är löjligt att föraren straffas med att flytta tillbaka i starten när man ­byter motor. Jag är emot att straffa förare för något han inte kan rå för.
Hans kompis Fernando Alonso håller garanterat med ­honom, McLaren­föraren får en ny motor denna helg också...

10. Robert Kubica
Den förre F1-föraren skadade sig svårt i samband med en rallyolycka 2011, men redan i sommar får han göra sitt andra F1-test för Renault. Själv tror han att chansen är mellan 80 och 90 procent att han kör F1 redan 2018.

Motorstopp

Silverstone
Det hetaste ryktet just nu är att den klassiska F1-banan lämnar VM redan 2020. Britterna har ett kontrakt till 2027, men mycket talar för att man avslutar samarbetet redan innan juli månad är över.

ARTIKELN HANDLAR OM