Nya regler 2019 – sågas av F1:s världsmästare

Foto: TT
SPORTBLADET

BARCELONA. 2019 ska F1 förändra reglerna igen.

Men förslaget sågas av världsmästarna.

– Vi förare borde ta de här besluten, säger Lewis Hamilton.

Nästa stora regeländring i F1 väntas år 2021, men redan till nästa säsong, ska det ske förändringar. Bland annat vill FIA (internationella bilsportförbundet) införa en bredare och enklare framvinge, samt en lägre och bredare bakvinge för att öka antalet omkörningar.

Men de nya reglerna kommer att påverka bilens prestanda. Enligt FIA:s teknikchef Nikolas Tombazis blir bilarna ungefär en och en halv sekund långsammare än i år.

– Det var nödvändigt. Ju mer teamen utvecklar sina bilar ju värre blir effekten, säger han och menar därmed den de luftvirvlar som gör det svårt för en bakomvarande bil att komma tillräckligt nära för att kunna köra om.

Sågas av Vettel och Hamilton

Förslaget ska diskuteras under söndagen, men förarna har redan en åsikt. På presskonferensen efter kvalet till Spaniens GP sågar två världsmästare förslagen.

– Det är makalöst, vi utvecklar tekniken vidare för att sedan bromsa den igen. Vi borde vara minst lika snabba som i år och göra racingen bättre, det är min åsikt, säger VM-ledaren Lewis Hamilton, Mercedes.

– Det är samma folk som gör om reglerna gång på gång och det blir inte direkt bättre.

Han får medhåll av Ferraris Sebastian Vettel, som precis som Hamilton vunnit fyra VM-titlar.

– Det är lite komiskt. 2009 skulle det vara mindre aerodynamik och bättre racing, men det var inte så mycket som hände då. Istället tyckte vi att bilarna var för långsamma, så reglerna ändrades till att tillåta aerodynamik, bilarna blev bredare och mer spektakulära. Alla förare tackade för det. Det var fantastiskt, det var det vi ville ha. Nu är vi utpumpade efter racen, men då ska allt göras långsammare igen. Det är som att kryssa till Amerika och ändra riktning 100 gånger, säger tysken.

– De borde fråga oss förare vad det är vi behöver för att köra om.

”Förarna borde bestämma”

Hamilton, som har pole position i dagens lopp, håller med och Vettel fortsätter.

– Vi är förare, vi vet inte allt om hur en bil fungerar, men vi vet hur den ska köras. Vi vet vad som begränsar omkörningarna, men ingen som frågar oss.

Marcus Ericsson, som tillskillnad från Vettel och Hamilton kör för ett privatstall, är dock av en annan åsikt.

– Dt låter positivt i teorin, det är bra om man kan ligga närmare framförvarande bil. Om den enda nackdelen är att det går långsammare så brukar det vara så att den tid du tappar på ett ställe i F1 hämtar man in på ett annat, säger han.

– Jag kan förstå att de stora teamen inte tycker en sådan förändring, blir det enklare framvingar så gynnas de mindre teamen som inte har samma budget vi kommer närmare. Ett jämnare startfält skulle gynna både F1 och sporten.

Ladda ner Sportbladets egna app du också 00:20
ARTIKELN HANDLAR OM