Pang, krasch och bråk när STCC startade

SPORTBLADET

Björk arg vinnare på Knutstorp

Knutstorp (TT)

Årets STCC började med brak och bråk.

På allra sista varvet på Ring Knutstorp smällde Thed Björk och Robin Rudholm in i varandra.

– Det var hans fel, sade Björk om Rudholm.

– Hans fel, sade Rudholm om Björk.

Rudholm ledde på väg in i kraschen. Efteråt stod han med BMW:n och snurrade med hjulen i sandfållan medan Björk styrde mot prispall och pokal, årets förste STCC-segrare.

Det rök om Björks bil och det rök om pannan på Rudholm. Boråsaren fick åka bärgningsbil och var arg som ett bi.

– En solklar påkörning, tyckte han om segraren Björk.

– Det var för jävligt.

Rudholms stallchef Dick Jönsson-Wigroth stormade direkt in hos tävlingsledningen och lade in protest. Björk skulle bestraffas, inte få pokal och slutseger.

Tävlingsledningen grubblade. Domarna grubblade. Sedan underkände de protesten.

Kraschen på sista varvet var en direkt följd av en nygammal regel i STCC. I år, som för några år sedan, måste bilarna gå i depå och byta två däck.

Loppet varade 36 varv och depåstoppet fick ske efter 14:e varvet.

Väntade länge på depåbesöket

En del, som Thed Björk, var inne tidigt. Andra väntade och väntade, men ingen väntade så länge som Robin Rudholm. Han gick in i depå på näst sista varvet och kom ut med två kalla högerdäck i ledning, precis framför jagande Thed Björk, som hade varma däck och härligt grepp.

Hur de sedan manövrerade och trängdes i kurvan efter hårnålen på Ring Knutstorp på slutvarvet fanns det diametralt olika uppfattningar om. Det var som efter en vanlig krock i vanlig trafik – parterna var inte överens om någonting.

Rudholm var redan i början av loppet dessutom inblandad i en annan avåkning. Tomas Engström, Honda, hade bästa startposition och ledde loppet när Rudholm kom farande.

– Han körde rätt in i mig. Rena Kamikaze-attacken sade Engström, som tappade sin ledning och kom ut på banan som sjätte man.

– Jag kunde ha fightats om slutsegern om inte det här hade hänt.

Engström kom nu trea till slut, efter de båda Audiförarna Thed Björk och Fredrik Ekblom.

Göransson femma

Jan ”Flash” Nilsson och hans storsatsning på ett BMW-stall gav en femteplats som resultat för Richard Göransson. De tre bilarna låg sent med sina däcksbyten. Chefen själv var näst sist in i depå av alla på banan.

Ett depåbyte kostade mellan 30 till 40 sekunder. När Thed Björk och Tomas Engström kom in samtidigt skilde det 7-8 sekunder på deras depåjobb till Björks fördel, en differens som tar många varv att reparera.

Robert Dahlgren, Volvo, bröt med brinnande bil efter 25 varv. Bästa Volvo blev Alexander Storckenfeldt på 12:e plats.

Christer Jönsson/TT

TT

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport