F1-stjärnans dom: Tråkigt!

Av: Anna Andersson

Publicerad:

SPORTBLADET

Lewis Hamilton sågar banorna: ”Ingen karaktär alls”

Rysslands GP är en av flera sömniga Formel 1- banor, tycker VM-ledaren Lewis Hamilton.
Foto: AP
Rysslands GP är en av flera sömniga Formel 1- banor, tycker VM-ledaren Lewis Hamilton.

Fansen gnäller över att F1 har blivit tråkigt och skyller på banorna.

Det gör även Lewis Hamilton.

– Ibland funderar jag över om jag inte borde bli banarkitekt själv, säger han.

I flera år har fansen gnällt över det nya F1. De flesta klagar över att det är svårt att köra om på de nya banorna, hävdar att av- åkningszonerna är för stora vilket gör att förarna tillåts reparera sina misstag och påtalar att bilarna följer varandra som på pärlband från start till mål.

Nu har det gått så långt att även den dubble världsmästaren Lewis Hamilton påtalar sitt missnöje.

– Banan här i Sotji är väldigt platt och en enorm kontrast mot Suzuka, som är en riktig racerbana med varierande höjd, kurvkombinationer som flyter in i varandra och så vidare, skriver Mercedes förare i sin kolumn hos BBC.

– Jag gillar att det finns olika banor inom F1, några nya och några gamla, men jag har ofta undrat varför det bara finns en enda banarkitekt.

Offrar spänningen

Sedan flera år ritas alla nya banor av samme man, tysken Hermann Tilke. Han har designat eller byggt om mer än hälften av de 19 banorna som finns med i F1-kalendern 2015, banan i ryska Sotji där helgens lopp avgörs är en av dem.

– Man säger att man börjar med ett vitt papper, men det gör vi aldrig, byggytan är begränsad, vi måste ta hänsyn till terrängen och vi måste se hur publiken kan ta sig till banan, förklarade arkitekten i en intervju med Sportbladet för ett par år sedan.

– Det finns sträckor som utesluter spännande lopp, där man inte kan köra om eller ens komma nära sin motståndare. Vårt mål med alla banor är att man ska kunna köra om, att det ska vara action och att vi nästan ska tvinga förarna att göra misstag på flera ställen.

Men i praktiken har banorna han designat inte lyckats entusiasmera varken fans eller förare.

”Träffar inte kärnan”

– Ibland funderar jag över om jag ska börja designa banor när jag lägger av så att Hermann Tilke får lite konkurrens. Jag har själv kört racebil och vet vad en förare gillar, föreslår VM-ledaren Hamilton.

Han, och många med honom anser att de nya banorna är för lika varandra.

– Det känns ofta som om den nya generationen F1-banor inte träffar kärnan inom F1. Jag vet att det finns restriktioner när det gäller säkerheten och annat, men det känns som om de nya banorna är förutbestämda, skriver Hamilton hos BBC.

– Jag vet inte hur man tänkte när man gjorde Suzuka egentligen, men det känns som att de hittade en perfekt plats och sedan lät banan följa landskapet. När det gäller de nya banorna är det för många av dem som inte har någon karaktär alls, visst finns det undantag som Abu Dhabi och Austin, men den här sticker inte alls ut på samma sätt.

Annas motorlista – vecka 41

POLE POSITION: Valentino Rossi

I kampen om VM-titeln i motoGP fajtas han mot sin teamkollega Jorge Lorenzo. Rossi jagar sin tionde titel och nu ska säsongen avgöras, serien kör tre race på lika många veckor. Det skiljer just nu 14 poäng mellan Rossi och Lorenzo och det är 100 poäng kvar att tävla om.

– Det kommer att vara väldigt viktigt att inte göra några misstag, men samtidigt köra in så bra resultat som möjligt. Formen känns bra, säger Rossi.

2. Lewis Hamilton

Leder VM i F1 och har chansen att vinna Rysslands GP för andra året i rad.

3. Micke Persson

Vann världscupen för juniorer, det första svenska guldet sedan 2007.

4. Timmy Hansen

RX-föraren fortsätter att köra bra. Han vann i Turkiet och jagar Petter Solberg i kampen om VM-titeln. Två deltävlingar återstår, i Italien och Argentina, och Hansen har 19 poäng upp till den regerande mästaren.

5. Nicky Hayden

Vann VM i motoGP 2006, men efter årets säsong lämnar han roadracing-VM. Nästa år kör han VM i superbike med Honda och Ten-Kate.

6. Romain Grosjean

F1-föraren lämnar Lotus efter årets säsong och kör 2016 för den amerikanska nykomlingen Haas F1.

7. Jimmy Ericsson

Sex lopp återstår av GP3, tre av dem avgörs i Sotji i helgen och svensken som är sexa i mästerskapet arbetar för att avancera.

– Tyvärr har jag tappat för mycket mark för att tänka på mästerskapet, så från och med nu vill jag bara göra så bra enskilda resultat som möjligt och lämna ett starkt avtryck under slutet av säsongen, säger han.

8. Przemyslaw Pawlicki

Speedwayföraren som var sjua i snittligan lämnar Smedarna och kör för Masarna nästa säsong.

9. Jerker Axelsson

Vann Rally Uppsala förra helgen och säkrade sitt andra SM-guld.

10. Prema Powerteam

Tillsammans med Felix Rosenqvist vann man EM i F3. Till nästa år kör teamet GP2, det tar över Lazarus startplats. Prema har vunnit EM i F3 varje år sedan 2011 och finns med på de första GP2-testerna 2-4 december.

■ ■ ■

MOTORSTOPP: VM i Uddevalla

Det blir inget motocross-VM i Sverige 2016, BMK Uddevalla tar en paus från arrangemanget eftersom kommunen har ändrat sitt ekonomiska stöd och riskerna därmed är för stora för föreningen.

Publicerad: