Andersson: Nu sprakar det om Marcus Ericsson

SPORTBLADET

Formel 1 handlar inte alltid om att ha den snabbaste bilen.

Det handlar lika mycket om att ha ett bra lagarbete, nyttja möjligheterna – och göra rätt sak vid rätt tillfälle.

Det gjorde Sebastian Vettel och det gjorde Marcus Ericsson.

Och nu sprakar det om svensken.

Efter kvalet till Bahrains GP var Ericsson besviken. Han körde till sig startplats 17 och även om han visste att bilen var inställd för att prestera på racet kändes det tungt att återigen åka ut i den första kvalomgången.

Men är det någonting som han lärt sig under sina fem säsonger i F1 är det att aldrig ge upp. Att inte låta ett misslyckande ta över utan att fortsätta jobba hårt mot målet.

Precis det Ericsson gjorde

I år handlar det om att närma sig teamen i mitten, att utveckla bilen och om att försöka ta poäng. Det handlar också om att nyttja alla möjligheter som dyker upp och prestera max när det behövs som mest.

Det var precis just det som Marcus Ericsson gjorde i Bahrain.

En bra start.

Den som startar långt bak måste behålla lugnet och attackera på rätt ställe, utan att riskera att bli påkörd och skada sin egen bil. Ericsson gjorde ett bra första varv vilket gav honom möjligheten att tjäna placeringar med en bra strategi.

Fyra av de tio förarna som tog poäng gjorde ett depåstopp.

Marcus Ericsson var en av dem. Han lyckades köra fort, samtidigt som han kontrollerade både däcken och bränslenivån.

Tre av fältets snabbaste bilar bröt loppet.

Daniel Ricciardos bil gick sönder, Max Verstappen, som är en av de mest lovande förarna i VM var återigen för aggressiv in i en situation och Kimi Räikkönen tvingades parkera efter ett misstag i depån.

Det gäller att välja sina fajter.

Den meningen har Ericsson sagt många gånger. I Bahrain höll han sitt ord. Han körde snabbt när han behövde, släppte förbi de bilar som ändå skulle köra om honom och tog de fajterna han kunde vinna. Han körde smart och han körde rätt - efter de förutsättningar som han har.

Prestera max – av de förutsättningar du har.

Du kan aldrig vinna ett lopp med en dålig bil. Men genom att kontrollera en bil på den yttersta gränsen kan du ändå vara en vinnare i Formel 1. Du ska besegra din teamkollega, den enda föraren som har samma bil, och du måste också nyttja ditt material till max. Det är en konst att ligga precis på gränsen.

I Bahrain behärskade Marcus Ericsson den till fullo. Även om hans insats slutade på plats nio är det ett mycket bra resultat. Han tog sina första VM-poäng på två och ett halvt år. Han körde karriärens bästa lopp, hade hjälp av en smart strategi och av ett bra depåstopp.

Vettel med mästerlig start

Lika perfekt körde Ferraris VM-ledare Sebastian Vettel. Trots blankslitna däck höll han undan för en jagande Valtteri Bottas, Mercedes, och tysken har skaffat sig ett mycket bra utgångsläge.

Sedan 1982 har samtliga förare som inlett en VM-säsong med två segrar också vunnit VM-titeln.

Om sex dagar avgörs nästa lopp – i Kina.

– Bring it on, sa Marcus Ericsson innan han lade på sent i går kväll.

Jag förstår honom.

Det sprakade om honom i Bahrain.

Se fler höjdpunkter på viasatsport.se och matcherna live eller 48 timmar i efterhand på viaplay.se

Lista: Sju snabbaste banorna i formel 1 00:51
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1

Sauber F1