”Nästan noll procent fett på min kropp”

Strikt diet har gjort Marcus Ericsson lättare och snabbare

Foto: Sutton Images
Marcus Ericsson var nia i Bahrain
SPORTBLADET

Marcus Ericsson har hittat farten.
Med hjälp av en strikt diet.
– Nu har jag nästan noll procent fett på min kropp, säger han.

Marcus Ericsson är en av F1-fältets längsta förare. Han är 180 cm lång och de 70 kg han hade under 2017 var ett problem.
Han var nästan tio kilo tyngre än sin teamkollega Pascal Wehrlein och förlorade kvalduellen med 7-11.
– Vikthandikappet gjorde inte direkt mitt liv lättare, säger Marcus Ericsson till motorsporttotal.
– Jag var inte bara tio kilo tyngre än Pascal, jag var också tio kilo över viktsgränsen. Det handlar om mellan 0,3 och 0,4 sekunder varje varv och under ett lopp betyder det mellan 20 och 30 sekunder. Då är det svårt att kämpa mot de andra, även om jag är van vid det eftersom jag under hela min karriär varit tyngre än min teamkollega.

Strikt diet

Men under vintern bestämde sig Ericsson och hans tränare Alex Elgh för att minska vikten och det lyckades. Med hjälp av en mycket strikt diet gick han ner fem kilo.

– Jag jobbade extremt hårt, inga kolhydrater, inga efterrätter, inget godis och ingen alkohol, berättar Ericsson för den tyska websidan.
– Jag har nästan noll procent fett på min kropp. Vi har tränat och hållit den extrema dieten, vi har fått hjälp av experter, men det är en väldigt tunn gräns. Man vill vara så lätt som möjligt, men också så stark som möjligt.

Foto: Sutton Images
Med en strikt diet har gjort Formel 1 föraren Marcus Ericsson bantat bort fem kilo.

Fem kilo lättare – men lika stark

Inför 2017 blev bilarna både bredare och fick mer downforce och till årets säsong har vikten på bilarna ökar ytterligare, vilket gör att det krävs styrka för att kunna bemästra dem.
– Det är en sak att sluta äta och tappa muskler för att bli lätt, men då kan du inte köra F1, säger han.
– Det handlar om att ta bort rätt muskler, musklerna på benen som man inte behöver på samma sätt som mage och nacke. Det var tufft, men det har gett resultat.
I Bahrain förra veckan körde han ett mästerligt lopp och tog han sina första poäng sedan 2015. Nu väntar Kinas GP på söndag.

– Under de första två helgerna har vi hållit viktgränsen. Jag har gått ner fem kilo och teamet har gjort bilen lättare, vilket inte var speciellt enkelt med tanke på halo, men de har verkligen jobbat hårt, säger Ericsson.

– Detta ska vi bygga vidare på och det är grymt kul att vi kör i Kina redan till helgen.
Det avgörs på söndag med start klockan 08.10.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1

Hälsa