Studio Sumo ger nördig friidrottssaft

SPORTBLADET

TV-krönika Jonathan Jeppsson

Det är rätt bra med action i årets VM.

Hinderlöparna spräcker ­skallarna mot hindren, släggor far ut genom skyddsnäten rakt ut på löparbanorna, folk bara knuffar omkull varandra i 1? 500-meters­försöken, de heta banorna bränner sönder fötterna på svenska löpare, Carolina Klüft får plötsligt oförklarlig kramp i magen.

Men om det är dramatik på banorna så går det lugnare till inne i Studio Sumo.

Svt:s Japan-team lyckas verkligen ­hitta intressanta ­detaljer att pressa riktigt ­nördig ­friidrottssaft ur – till exempel “­fenomenet” att vatten­graven ligger på utsidan av löpar­banorna i stället för på insidan.

Mustafa Mohamed jämförde den tydligen udda företeelsen med en bana i Karlstad och höll med om att det kunde kännas ovant.

Och visst, det är verkligen att grotta ner sig i småsaker.

Men jag gillar det. Om Jan Eliasson tar hand om situationen i det ­krigsdrabbade Darfour, så kan vi få resonera över var en vatten­grav ska ­placeras.

Men inne i studion är det som sagt inte så mycket action. Ingen Peter Jihde med ­armar som blir ­hängande i luften i över­tydliga gester. Ingen Jan Rippe i lustiga slipovrar, ingen faktasprutande Sladjan, ingen Ernst Brunner, ingen Filip och Fredrik.

Bara André Pops och Erica Johansson, ganska lugnt småpratande.

Tråkigt? Nej, jag tycker det är rätt skönt

Men intressantaste friidrottsgrejen i går hittade jag faktiskt i TV4:s ekonomi­nyheter. Där intervjuades en ­forskare på Handelshögskolan som hävdade att ­Carolina Klüft hade det starkaste varu­märket i truppen, men att det tagit väldigt lång tid för Klüft att bli folkkär.

Orsaken? Hon skulle helt enkelt ha ­varit för bra, och det skulle stuckit i ögonen på oss ogina svenskar. Dessutom var Klüfts beundran av Carola inte lyckad och varumärkesexperten tyckte det var bra att den “kopplingen” nu “tonats ner”.

Själv tror jag det är bra att kopplingen till hennes maskot nu “tonats ner” och nu pratar jag inte om Patrik Kristiansson. Utan om Ior, åsnan, som hon alltid hade med sig.

Vuxna människor som bär runt på kramdjur ska nog inte skylta med det.