F1 2017 – så blir det

Regeländringen ska ge snabbare, aggressivare bilar: ”Ett monster”

1 av 10 | Foto: Foto: SAUBER
Marcus Ericsson, här i sin nya Sauber, förbereder sig för Formel 1-premiären. Testerna i Barcelona hålls från i dag till och med torsdag, samt den 7–10 mars.
SPORTBLADET

Formel 1 ska bli snabbare, bättre och häftigare.

Bilarna är bredare, lägre och ser aggressivare ut.

– Det är ett monster, säger Lewis Hamilton.

Han har vunnit VM två av de tre senaste åren. Förra året slutade han tvåa bakom teamkollegan Nico Rosberg och när nu alla årets bilar har presenterat är det återigen Mercedes silverpil som får flest lovord.

– Den bil som har imponerat mest på mig är Mercedes, säger McLarens chefsingenjör Peter Prodromou till Motorsporttotal.

– De har lagt ner väldigt många arbetstimmar på den bilen och den sticker verkligen ut.

Ska låta mer

Inför årets F1-säsong har det återigen genomförts en stor regeländring. Bilarna är längre, bredare, snabbare, låter mer och har större hjul. Greppet på banan ska bli bättre, kurvhastigheten ska öka och det ska förhoppningsvis generera i bättre och jämnare racing.

Men mer än så är det inte någon som vet än.

De flesta teamen har genomfört en så kallad filmdag vilket betyder att de får köra bilen i max tio mil för att testa hur den känns på banan – men någon större fingervisning än så väntas inte förrän efter de två försäsongstesterna i Barcelona.

– Man kan se att detta är ett steg framåt, det känner man också, säger Sebastian Vettel efter sina första varv med Ferraris nya bil.

– Det är roligt att köra bilen, den är rätt stor och optiskt ser den väldigt bra ut. Även första intrycket känns rätt, men det är inte samma förhållanden som väntar oss under premiärhelgen i Australien.

Viktiga dagar väntar

I dag startar de första fyra testdagarna i Barcelona. Där ska stallen och förarna se efter om de resultat som de har fått under arbetet i vindtunneln stämmer överens med de siffror som visar sig när bilen kör på banan. Där ska också föraren lära känna bilen.

– Det handlar om att lära sig hur den reagerar, när den överstyr, när den understyr. När hjulen låser sig, hur bilen trivs med däcken och vilka däck som klarar vad, säger Lewis Hamilton.

– Det är nu det riktiga arbetet börjar.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1