”Det påminner om nazistisk propaganda”

Nu dras norska annonsen tillbaka

SPORTBLADET

Norska skidförbundet och vapentillverkaren Nammo drar tillbaka sin gemensamma annons från skid-VM i Lahtis.

Detta sedan bilden fått kritik för att påminna om nazistisk propaganda.

Det är norska Aftenposten som skriver om annonsen som bland annat publicerades på en helsida i tidningen VG den 24 februari. Bilden är ett samarbete mellan norska skidförbundet, det norska backhoppningslandslaget och sponsorn Nammo – som bland annat producerar ammunition och raketmotorer.

”Går att förväxla”

På bilden syns hopparna i det norska landslaget blicka mot himlen med en norsk flagga i bakgrunden och texten: ”Sky is the limit. Med öga för guld och förväntansfull blick, tar Norges hoppfulla sats mot himlen ytterligare en gång”.

Publiceringen skedde i samband med pågående skid-VM i Lahtis och mötte omedelbart kritik för att påminna om nazistisk propaganda.

– Friska idrottsungdomar som blickar uppåt och framåt är något man förknippar med totalitära rörelser. Annonsen går att förväxla med något som NS (det norska nationalsocialistiska partiet Nasjonal Samling) kunde ha gjort på 30- eller 40-talet, säger historikern och högskolelektorn Nik Brandal till norska Aftenposten.

”Kommer inte använda den igen”

Nammo har sponsrat det norska backhoppningslandslaget sedan 2010 och säger att annonsen gjordes i god tro.

– Utifrån helgens reaktioner så inser vi att vi har associerats med något som vi självklart inte vill bli associerade med. Vi har haft ett möte nu på förmiddagen och kommer inte att använda annonsen igen, säger Nammos kommunikationschef Sissel Solum.

Nu dras annonsen, som godkänts av norska skidförbundet, tillbaka.

ARTIKELN HANDLAR OM

Skid-VM