Mejla

Marcus Leifby

Leifby: Vad gör C More nu – 38 nya Beck-filmer?

Publicerad:
Uppdaterad:
Foto: Jonas Ekströmer/TT

Först tappade de allsvenskan, sedan förlorade de kampen om Premier League.

Frågan är vad Telia, C More och TV4 ska satsa på nu.

Uddcomb Cup?

Det har varit en vecka med en hel del tissel och tassel i mediabranschen.

Rättigheterna till Premier League (den kanske största och viktigaste tv-sporträttigheten för tv-baggarna) har varit ute till försäljning och skvallret har kretsat kring huruvida Telia, som nu äger TV4 och C More, tänkte hugga.

Det gjorde de säkert, men de högg för tamt.

På torsdagen meddelade Nent Group (Viasat) att de säkrat rättigheterna till den engelska ligafotbollen i ytterligare sex år så nu kan Ola Wenström och hans band boka in lördagsspelningar fram till 2028.

Tjoho.

Personligen hade jag inte blivit knäckt över en förändring, det blir lätt gnatigt när samma figurer ska idissla samma saker i all evighet, men framför allt blir det ingen ”gääääjm tjääänjer” på tv-sportmarknaden, som Håkan Södergren skulle sagt.

Har aldrig hämtat sig

Budgivningen, eller ”anbudsprocessen” som tv-aristokratin gärna kallar det, startade enligt Dagens Industri i förra veckan och exakt hur de här ”anbudsprocesserna” går till är tradigt att gå in på, däremot är det högst intressant att fundera på vad resultatet innebär framöver. 

C More har inte varit någon vinstmaskin de senaste åren, de har köpt SHL-ishockeyn dyrt och när de tappade allsvenskan i fotboll, som de sänt sedan Canal Plus-tiden på 90-talet, till Discovery var det en svidande prestigeförlust.

Foto: Pontus Orre

Sedan allsvenskan försvann ur tablåerna har de legat kvar med sin höga prissättning, de har fortsatt att ta flera hundra kronor för ett torftigare utbud, även om Serie A-och La Liga-matcher (många med engelska kommentatorer) tillkommit.

Alla förståsigpåare har sagt att de nu är tvungna att få in en riktigt stor rättighet som kan sälja som smör.

Premier League var den rättigheten.

När Canal Plus förlorade Premier League till Viasat 2010 innebar det att de tappade mängder med kunder och den förlusten har de aldrig riktigt hämtat sig från.

Ryktet: En miljard/säsong

Telia har mycket stålar men deras köp av C More och TV4 blev klart bara för några månader sedan och det är möjligt att den här ”anbudsprocessen” kom lite för tidigt (var det Nent som triggade igång den?) och att Telia inte hann formera sig ordentligt för ett köp i den här prisklassen.

Det har ryktats om att Premier League-rättigheten den här gången skulle gå loss på närmare en miljard per säsong, och de besluten tar inte mellancheferna på Televerket.

Så, vad händer nu? 

Ingen vet, men alla spekulerar.

Alla de stora rättigheterna (Premier League, fotbollsallsvenskan, SHL-hockeyn, till exempel) är låsta i många år framåt och det är möjligt att Telia i stället går för Champions League-fotbollen, men den lär Viasat strida för eftersom de sänt turneringen sedan starten.

Om champagnekorkarna viner genom det öppna kontorslandskapet på Viasat i dag så lär det åtminstone dukas fram finska pinnar i fikarummet på SVT-sporten.

Foto: MAXIM THORE / BILDBYRÅN

Förra året meddelade Viasat (Nent alltså, men det fattar ni nu) att de köpt flera tunga vintersporträttigheter, exempelvis världscupen och VM i längd och alpint 2021–2026, vilket var ett dråpslag för Sveriges Television och alla Vinterstudion-kramare.

38 nya Beck-filmer?

Deras nya avtal med Premier League innebär säkert att de är beredda att släppa vintersporten då de köptes i förebyggande syfte och i händelse av att den engelska fotbollen skulle försvinna.

SVT har ju sedan tidigare säkrat alla Super-G-tävlingar i Adelboden århundradet ut och vill ingenting hellre än att fortsätta sända skidor 3000 timmar om året.

De båda tv-husen samarbetar redan en del, bland annat kring VM-ishockeyn, och så gör SVT reklam för Viasats NHL-ishockey en gång i månaden då de gratissänder en match.

Premier League är en tv-rättighet som kan liknas vid en kontinentalplatta, när den rör sig skakas hela branschen om och andra rättigheter flyttar på sig. 

Nu ligger PL-plattan kvar, läget är oförändrat och den stora frågan förblir vad jätten Telia nu ska sikta in sig på, och vad som händer med C More.

38 nya Beck-filmer?

Laddar Live Upplevelse

Av: Marcus Leifby

Publicerad:

LÄS VIDARE