Här är nyheterna i Formel 1 2018

Ny däckteknik på gång inom F1 – kan öka farten med två sekunder

Foto: AP
NYTT TEAM. Sauber teamar upp med Alfa Romeo ­inför F1-­säsongen 2018. Årets förare: Svenske Marcus ­Ericsson, 27, och 20-årige monegasken Charles ­Leclerc.
SPORTBLADET

2018 blir F1 snabbare.
Igen.
Sportbladet ger dig flera nyheter i Formel 1 2018.

Om ungefär en månad presenteras de första F1-bilarna, men det finns flera spännande nyheter i Formel 1 säsongen 2018. Pirelli som är ensam däckleverantör, kommer bland annat med ytterligare två gummiblandningar. Dels en mjukare än ultrasoft och den ska framförallt användas på stadsbanor och dels en som är hårdare än alla andra.
Förra året slogs flera varvrekord - men tillverkaren räknar med att F1 2018 blir ännu snabbare.

– På testerna i Abu Dhabi var hypersoft 1,5 sekunder snabbare än vad ultrasoft var under förra säsongen, säger Pirellis chef Mario Isola till motorsportmagazin.

– Det kommer troligen också att bli ett aggressivare däckval.

Inför förra säsongen skedde stora förändringar i det tekniska reglementet och årets bilar kommer att vara snabbare än fjolårets. Dessutom kommer de att utvecklas under säsongen vilket gör att Isola räknar med att varvtiderna i slutet av 2018 är två sekunder snabbare än vad de var vid samma tidpunkt förra året.
Men däcken är inte det enda som förändras. Sportbladet ger dig massor nyheter i Formel 1 2018.

NYHETERNA I FORMEL 1 2018

  • Halo - skyddet som fästs uppe på cockpit gör F1-debut 2018. Det ska skydda föraren mot kringflygande föremål, exempelvis ett däck.

  • Hypersoft - däcktillverkaren Pirelli levererar ytterligare två gummiblandningar. Med hypersoft som är den mjukaste gummiblandningen och superhard, som är den hårdaste finns nu sju alternativa torrdäck. Alla gummiblandningarna är mjukare än 2017.

  • McLaren - efter det misslyckade samarbetet med Honda byter det klassiska teamet motorleverantör. Nu samarbetar man med Renault.

  • Honda - efter brytningen med McLaren levererar japanerna motorer till Toro Rosso.

  • 3 motorkomponenter - 2017 hade en förare möjligheten att under en säsong använda fyra delar av var komponent till motorn. Först därefter bestraffades föraren i startuppställningen. Till 2018 minskas det till tre motorer, tre turboladdare och MGU-H. När det gäller batteri, styrenhet och MGU-K sjunker det till två per säsong.

  • Motorstraff - den som använde fler än tillåtna motorkomponenter straffas. Tio platser för den första komponenten, för alla ytterligare komponenter är straffet plus fem startplatser. Om en förare drar på sig fler än 15 bestraffningar i ett race måste han starta sist. Drabbar det flera förare i ett lopp sorteras de in i den ordning som bytena skett.

  • PR-event - i samband med Frankrikes GP då genomförs ett event arrangerat av Liberty Media som äger rättigheterna till F1. Då får teamen köra med årets bilar.

  • T-vingen - den dök upp på bilen 2017 och förbjuds ett år senare.

  • Minsta vikt - den ökas med fem kilo eftersom Halo gör bilen tyngre.

  • Sergej Sirotkin - den 22-årigen ryssen var siste föraren in i startfältet. Han blir teamkollega med Lance Stroll hos Williams.

  • Charles Leclerc - 20-åringen från Monaco blir teamkollega med Marcus Ericsson. Han har redan kört fredagsträningar för Sauber, vunnit Formula 2 och är Ferraris framtidsman.

  • Alfa Romeo - det klassiska bilmärket är tillbaka i F1, som samarbetspartner till Sauber. Alfa Romeo -Sauber F1-team satsar mot mittfältet med Marcus Ericsson och Leclerc. Ericsson gör sin femte säsong i F1.

  • Superlicens - FIA har förändrat systemet för den licens som krävs för att köra F1. För en fredagsträning krävs antingen 25 poäng under de tre senaste åren eller sex tävlingar i Formula 2 under pågående säsong.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1