Daniel Ricciardo vann Monaco Grand Prix

Trots att teamet ville att han skulle bryta loppet

Foto: YANN COATSALIOU / AFP
SPORTBLADET

Daniel Ricciardo hade problem med med bilen.

Men inte ens det kunde stoppa honom.

Han tog sin första seger i Monaco Grand Prix.

– Detta känns bra, säger han.

Daniel Ricciardo, Red Bull, tog starten från pole position och inledningen av Monacos GP var väldigt städs och försiktig. Red Bulls förare fick problem under loppet och tappade fart, men även om han saknade kraften i motorn så kunde han kontrollera racet. Ricciardo lyckades ta sin första seger i Monaco - och det var också hans första seger från pole position.

– Två år efter missen i Monaco så kommer detta. Det känns riktigt bra, säger Ricciardo som tappade segern i Monaco i när teamet inte hittade rätt däck i depån 2016.

– Jag kunde bara använda sex växlar och mitt i loppet började jag tveka. Men nu har vi vunnit i Monaco. Oj oj oj detta känns riktigt bra.

Red Bull ville parkera Ricciardos bil

Efter loppet erkände Ricciardo att han saknade 25 procent av kraften i motorn och enligt teamchef Christian Horner var Red Bull nära på att kalla in Ricciardo i depån för att bryta loppet.

– Vi tappade MGU-K redan på det sjuttonde eller 18:e varvet, därför tappade Daniel 2,5 sekunder på verv, då gäller det att ta hand om bränslet, temperaturen på bromsarna och på däcken, säger stallchefen till Sky.

– Teamet sa till mig att han skulle parkera i garaget om två varv, men du kan inte ge upp när du leder i Monaco och Daniel behöll kylan hela vägen in i mål.

Vettel vågade inte tro på däcken

Sebastian Vettel, Ferrari, slutade tvåa, Lewis Hamilton, Mercedes, trea, Kimi Räikkönen, Ferrari fyra och Mercedes Valtteri Bottas femma, Esteban Ocon, Force India var sjätte man i mål. Det gör att Vettel plockar in tre poäng på Lewis Hamilton i kampen om VM-titeln, efter sex lopp leder Hamilton mästerskapet med 18 poäng.

– Vi hade pacen, men det var ett väldigt svårt race. Daniel hade svar på allt i dag, säger Vettel som aldrig gjorde någon riktig attack under de sista varven.

– Jag vågade inte satsa, däcken kändes inte riktigt bra och jag hade inte tillräckligt stort förtroende för dem.

Ericsson nära poäng

Marcus Ericsson startade långt ner i fältet och höll sig också där. Svensken körde i kapp sin teamkollega Charles Leclerc, och när Leclercs bromsar gick sönder och han körde in i Brendon Hartley avancerade svensken till plats elva.

– Det var ett rätt tufft race, framförallt var det problem med däcken. Jag trodde att vi hade en bra strategi med de ultramjuka och de supermjuka däcken, men de var svåra att hantera båda alternativen. , säger Ericsson till Viasat Motor.

– Det var stort slitage på båda. Jag kontrollerade loppet rätt bra och gjorde inga misstag. Jag hade tålamod, men jag hade behövt något varv till för att kunna attackera Carlos Sainz i kampen om en VM-poäng. Hans däck var slut.

Svensken var till slut 0,7 sekunder från en VM-poäng.

– Det är surt att vara elva igen, jag har varit de ett par gånger nu, säger svensken.

Nästa deltävling avgörs i Kanada den andra helgen i juni.

Lista: Sju snabbaste banorna i formel 1 00:51
ARTIKELN HANDLAR OM