”Det häftigaste jag gjort i hela mitt liv”

Publicerad:
Uppdaterad:

Hans Olsson: ”Jag ska inte bara ta mig ned, jag ska ta poäng”

1 av 4 | Foto: LEONHARD FOEGER/REUTERS
Hahnenkammrennen klassas som det tuffaste av världscupcirkusens störtlopp. Infälld: Andreas Buder, som kraschade svårt på träningen inför lördagens störtlopp.

Tänk dig ren skär blåis, ett berg som nästan lutar inåt, farter på upp mot 140 kilometer i timmen – och skidor som mest av allt vill leka plockepinn under dina fötter.

Välkommen till Hahnenkammrennen.

Välkommen till en plats av galenskap.

Hahnenkammrennen, Kitzbühel.

I hela sitt skidliv har Hans Olsson smakat på orden.

– Jag kommer ihåg när vi var här efter en vanlig FIS-tävling för en fem år sedan eller nåt och jag för första gången tittade upp i pisten och såg blålinjerna i backen där loppet körts. Det var...mäktigt.

På lördag kastar 23-åringen från IFK Mora sig ut i sitt livs allra första störtlopp i backen som sedan många, många år klassas som den mest farliga och krävande av alla runt om i världs-cupcirkusen.

Får inte göra fel

– I ”normala” störtlopp kan man ta lite risker, det gör liksom inget om man kör ur, du slår inte ihjäl dig för det. Här finns det verkligen ställen där man bara inte får göra fel utan att det slutar riktigt illa.

”Streif”-pisten lutar som värst 85 procent och under de två minuterna ned för berget är friktionen så stor att belaget under skidorna helt enkelt bränns sönder; upplevelsen är så intensiv att Olsson och lagkamraten Niklas Rainer – som också gör sitt första Hahnenkammrennen – nästan inte hittar orden när de ska beskriva åkkänslan.

– Hela stället är ju ganska uppsnackat, alla säger ju att det är det värsta störtloppet och jag trodde kanske att det var lite överdrivet... men så kom man hit och... ja, det är precis så j-vligt, säger Rainer.

Njutning och ångest

– Det finns ingenting som jag gjort i mitt liv som är häftigare än det här. Det är en blandning av njutning och ångest. Början är fruktansvärt brant, sedan är det lite semester i mitten innan du flyger rätt ned i helvetet igen, säger Olsson.

Vad skulle hända om en vanlig motionär försökte ta sig ned här?

– Nää, svårt att säga... men jag kan säga så mycket att jag personligen har sett fyra landslagstränare hamna i skyddsnätet efter att ha tappat kontrollen bara under vanliga besiktningar.

Så sent som för ett år sedan var den kraftfulle fartåkaren Olsson med om en våldsam krasch i Val d’Isere, där han slogs medvetslös efter ett fall och skalade bort halva ansiktet efter att okontrollerat glidit nedför den isiga pisten.

– Den händelsen har väl gjort en mer medveten om riskerna, men samtidigt går det inte att stå på start och tänka på farorna.

Efter en världscupsäsong där Olsson tagit poäng i samtliga störtlopp utom ett siktar han på nya pinnar på lördag.

– Jag ska inte bara ta mig ned, jag ska ta poäng.

Publicerad:

ÄMNEN I ARTIKELN