De vill stoppa hans superbil

avViktor Liljerås

Publicerad:
Uppdaterad:

Konkurrenterna kritiska till Ekbloms Scirocco: ”Något som inte stämmer”

Foto: scanpix, bildbyrån
Fredrik Ekblom är nöjd med sin ”månraket” – men konkurrenterna är inte lika glada. Obs! Bilden är ett montage.

GELLERÅSEN. Här är superbilen som gör Fredrik Ekblom till en het utmanare i kampen om STCC-titeln. Den kraftfulla Sciroccon är så snabb att konkurrenterna kräver regeländringar för att stoppa den.

– Bilen går som en månraket, säger Ekblom själv.

Överlägsen i kvalet, seger i första heatet och högst totalpoäng av alla. Fredrik Ekblom var STCC-tävlingens stora vinnare på Gelleråsen.

Bakom succén ligger ett kontroversiellt bilbyte.

– Den nya bilen är bättre på alla punkter. Det är jävligt kul att få jobba med en bil som svarar så perfekt på de inställningar vi gör. Den går som en månraket, säger en mycket nöjd Fredrik Ekblom till Sportbladet.

Under den blott andra tävlingshelgen med sin nya Volkswagen Scirocco tog Biogasteamet en historisk dubbelseger genom Fredrik Ekblom och Patrik Olsson.

Kritik mot bilen

Och efter sammanlagt 35 poäng i går utmanar Ekblom plötsligt toppduon Göransson/Dahlgren på allvar när tre tävlingar återstår. Men framgången rör även upp starka känslor hos konkurrenterna som är starkt kritiska till den nya superbilen. Anledningen är att den anses orättvis.

– Ekblom är en schysst förare men bilen går för fort. Det är något som inte stämmer med effekten i motorn, säger totaltvåan Robert Dahlgren.

– Det går inte att rå på dem som det är nu. De tar oss med 15–20 meter bara på rakan. Som förare vill jag bli bedömd för att jag gör ett bra jobb. Inte för att någon annan har en turbo, säger Thed Björk i Flash Engineering.

Medan övriga bilar kör på bensin eller etanol använder Fredrik Ekbloms team biogas. Det miljöprofilerade drivmedlet är cirka 20 procent mindre effektivt än bensin och för att kompensera den lägre effekten görs vissa undantag för biogasteamet.

Vill inte ändra

Ett av dem är att de som enda team tillåts använda turbo.

– Så måste det vara. Deras bilar skulle bli för långsamma annars. Men en turbo är svårkontrollerad och du kan inte veta hur många extra hästar som du kan få ut av den, säger Volvos teamchef Christian Dahl som lägger över skulden på STCC:s reglemente.

– De har tagit på sig att balansera den här ojämnheten med viktsystem och olika typer av restriktioner för bilarna. Men det fungerar inte. Det är bara att titta på hur det ser ut i dag.

STCC:s tekniska chef Johnny Haraldsson tar lätt på kritiken.

– Vi jobbar för att bilarna ska ha samma förutsättningar. Men vi kan inte hålla på och ändra reglerna fram och tillbaka så fort någon är kritisk, säger han.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

STCC