Ericsson: ”Kvalet betydligt viktigare här”

Av: Anna Andersson

Publicerad:
Uppdaterad:
1 av 2

BARCELONA. Marcus Ericsson jagar VM-poäng igen. På en bana han kan i sömnen.

För Sporbladet avslöjar han hemligheterna bakom det ultimata kvalvarvet i eftermiddag och var han kan ­attackera under ­loppet som avgörs i ­morgon.

– Jämfört med de banor vi har kört tidigare under ­säsongen är kvalet ­betydligt viktigare här. Det kommer att vara otroligt jämnt i varje kvalomgång.

Marcus Ericsson om ­banan:

– Det är en bana som jag och alla andra förare också har kört otroligt många gånger i väldigt många ­olika klasser. Jag trivs bra här, men den avslutande ­sektorn är det absolut svåraste på hela banan. Den är speciell, det är lätt att slita på bakdäcken om man bromsar för hårt. Det partiet är väldigt tekniskt och utmanande.

...svårigheterna i den ­avslutande sektorn på ­banan:

– Som förare flyter du med under de inledande två sektorerna, körningen har sin rytm och det är en ­behaglig körning, men den sista delen av banan är ­långsam och hackig. Den passar inte in och det gör den lite mer utmanande. Det är svårt för ingen­jörerna att ställa in bilen rätt. Det blir stora kom­promisser, antingen har man en bil som är bra under den första delen av varvet och har problem under den sista delen, eller är det tvärtom. En varvtid kan ­vara väldigt bra fram till att du kommer till den sista delen, då tappar du plötsligt en halv sekund hur lätt som helst. Det gör det svårt för både förare och bil.

...omkörningsmöjlig­heterna:

– Den bästa möjligheten är i kurva tio, men det går även att köra om in i kurva ett. Det kan också gå att dyka lite lurigt på innern i kurva fem, det kan var ett överraskningsmoment och det går att attackera där. Det finns ett par omkörningsmöjligheter, även om banan inte är världens enklaste att köra om på.

* Spaniens GP, kval 13.45 i Viasat Motor

Publicerad: