Eriksson: ”Starkare än någonsin”

SPORTBLADET

Svensk motorsuccé efter Ericssons F1-plats

1 av 3 | Foto: Marcus Ericsson har skapat en boom.

För två år sedan debuterade Marcus Ericsson i F1.

Sedan dess har flera svenska förare imponerat internationellt.

– Svensk bilsport är starkare än någonsin, säger Jimmy Eriksson.

Han kör GP2, serien under F1, och det gör Gustav Malja också. För första gången i det mästerskapets historia finns det två svenska förare på startlinjen, dessutom finns det en svensk i F1.

Lägg där till Joel Ericsson som kör in på toppresultat i F3-EM, Felix Rosenqvist som är snabb i USA och Oliver Söderström som kör i Sebastian Vettels gamla stall i tyska F4, så ser man att svensk racing är riktigt bra just nu.

– Marcus Ericsson har skapat den boomen, hans inträde i F1 gör att intresset ökar från publik, förare och företag. Fler tycker att racingen är kul, fler förare ser att det är möjligt att ta sig till F1 och fler vill stötta våra talanger och det ekonomiska stödet behövs inom vår sport, säger Rickard Rydell, som själv kört VM i WTCC.

”Imponerande”

– Det påminner lite om den utveckling som Finland har haft under en lång period. Det finns många svenska killar som gör bra resultat i lägre klasser. 17-årige Joel Eriksson har gjort en imponerande säsongsstart F3, men det går naturligtvis inte att jämföra honom med Max Verstappen som körde F1 när han var 17. En sådan talang som Verstappen kommer vart 30:e år. Kan Joel ta vara på sin möjlighet, slåss i toppen nästa år och klättra vidare tror jag att han kan bli hur bra som helst.

Men Sverige är inte bara framgångsrikt inom banracing, utan även inom rallysporten, två svenskar kör VM i WRC2, sju svenskar kör VM i rallycross och två av dem finns bland de tre första efter de första tre tävlingshelgerna. Mattias Ekström, som kombinerar rallycross med den tyska banracingserien DTM, har vunnit de två senaste VM-deltävlingarna och leder mästerskapet.

”Utvecklande”

– Som förare utvecklas du av att köra olika bilar och köra mycket, säger han.

– Nu tar jag med mig den goa känslan till DTM och Red Bull Ring.

På samma bana tävlar Joel Eriksson och båda två har chansen att köra upp på prispallen redan i dag.

Förarna bakom det svenska Motorundret

Foto: Mattias Ekström.

Mattias Ekström Gren: DTM/Rallycross-VM. Ålder: 38.

Kommentar: Han har vunnit de två senaste VM-deltävlingarna i rallycross, men DTM har första prioritet. Där kör han för sin tredje titel, i helgen tävlar de i Österrike.

  Marcus Ericsson Gren: F1. Ålder: 25.

Kommentar: Kör sin tredje säsong i F1, i fjol tog han sina första VM-poäng. I år har han kört bra, men tyvärr är bilen för dålig. Har inte kunnat konkurrera om poäng.

  Gustav Malja Gren: GP2. Ålder: 20.

Kommentar: Gjorde en mycket bra GP2-premiär i helgen där han var sexa i kvalet och tog poäng. Han ligger tia i mästerskapet efter första omgången.

  Jimmy Eriksson Gren: GP2. Ålder: 25.

Kommentar: Har vunnit race i GP3, nu har han debuterat i GP2 där han blev utan poäng den första omgången. Nu väntar Monacos stadsbana om en vecka. En rejäl ­utmaning för både Eriksson och Malja.

  Joel Eriksson Gren: EM i Formel 3. Ålder: 17.

Kommentar: Lillebror Eriksson har imponerat i EM-starten och var bästa nykomling under förra helgen i franska Pau. Nu väntar tre lopp på Red Bull Ring i helgen och inför den tävlingen ligger han sjua i mästerkapet.

  Oliver Söderström Gren: ADAC Formel 4. Ålder: 17

Kommentar: Han kör för Mücke Motorsport, ett team som var framgångsrikt tillsammans med Felix Rosenqvist, finns representerat i F4, F3 samt DTM och som dessutom arbetat med F1-världsmästaren Sebastian Vettel. Nu kör Söderström ADAC F4 i Tyskland, samma serie som Mick Schumacher, son till F1-legendaren Michael Schumacher. Det var också den serien som Joel Eriksson imponerade i förra året sedan.

  Johan Kristoffersson Gren: Rallycross-VM. Ålder: 26.

Kommentar: Ligger trea i rallycross-VM efter de tre inledande tävlingarna. Kombinerar rallycross med banracing och STCC.

Foto: Felix Rosenqvist.

Felix Rosenqvist Gren: Indy Lights, samt GT-racing. Ålder: 24.

Kommentar: Han har vunnit allt en F3- förare kan vinna och har nu gått ­vidare till ett enormt tufft schema. Han är testförare i Mercedes DTM-team, han kör Indy Lights i USA och GT-bilar i Europa. Nästa helg avgörs Indy 500

i USA och svensken kör den klassiska ovalbanan i klassen under, Indy Lights.

  Pontus Tidemand Gren: WRC2. Ålder: 25.

Kommentar: Är fabriksförare hos Skoda och målsättningen är att bli näste svensk i WRC. I år satsar teamet på klassen under, WRC2 och Pontus körde in 18 poäng i Sverige, men har stått över tre VM-deltävlingar och ligger sexa i VM. Nu leder han och Jonas Andersson i Portugal-

  Emil Bergkvist Gren: WRC2. Ålder: 21.

Kommentar: Vann JEM 2015 och har nu tagit ett steg till. Han plockade sex poäng i Svenska rallyt och gör tillsammans med Joakim Sjöberg sin andra VM-start i Portugal. Kommer från motocrossen, men skador fick honom att byta mc mot bil.

  Fredrik Ekblom Gren: WTCC. Ålder: 45.

Kommentar: Efter flera framgångsrika år i STCC finns han nu med i Volvos WTCC-satsning och målsättningen är en VM-titel inom fem år. Är Volvos bäste förare efter fyra tävlingshelger.

  Thed Björk Gren: WTCC. Ålder: 35.

Kommentar: Har lämnat STCC för VM-serien WTCC och drömmer om en VM-titel. Har inlett säsongen med flera poäng och nästa vecka väntar den stora utmaningen, även kallat ”Gröna helvetet” – Nürburgring-Nordschleife.

Fotnot: I VM i rallycross tävlar även Robin Larsson, Kevin Eriksson, Anton Marklund, Timmy Hansen och Kevin Hansen. Samtliga är unga och lovande, på grund av platsbrist valde vi att ta med de två svenskar som ligger på medaljplats i mästerskapet i den här sammanställningen.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport