”Större skillnad än jag trodde”

avJohanna Mörtberg

Publicerad:
Uppdaterad:

P-G Andersson om nya Super 2000-Škodan

Foto: Backmans foto
P-G Andersson testar Škodan inför Svenska Rallyt.

P-G Andersson kommer till start i Svenska Rallyt i en Super 2000-Škoda. Omställningen till den nya bilen har varit större än JVM-mästaren trodde.

Foto: Backmans foto
P-G Andersson gör sig redo för test.

När Sportbladet når P-G Andersson håller han som bäst på att testa Škodan inför starten i helgens VM-premiär.

– Det är lite större skillnad att köra Super 2000-bilen än vad jag trodde, men nu tycker jag att jag börjar få till det. Man måste köra mer aggressivt in i svängarna för att få med sig bilen och jag har en ganska mjuk körstil annars, förklarar Andersson.

Utan VM-styrning i fjol

P-G Andersson har två JVM-guld i rally och han har tidigare varit fabriksförare för Suzuki. Men 2009 lade Suzuki ner sin WRC-satsning och Andersson har varit utan styrning. Det har blivit några gästspel i VM samt SM, och i år ser det fortsatt osäkert ut för Andersson.

– Jag har bara klart att jag ska åka Svenska Rallyt med Skodan, sedan får vi se. Jag har inte fått till att jag ska köra någon hel serie än, men än är det inte för sent. Det kommer säkert att bli någon fler VM-tävling, kanske inhopp i IRC-serien och SM så klart, säger han.

Den bil som P-G tävlar med i Svenska Rallyt ägs av det tjeckiska teamet JM Engineering och stallet kommer att ha teamchef, koordinator en ingenjör och tre mekaniker på plats under rallyt. P-G Andersson bidrar med två egna mekaniker.

Nervös inför Svenska Rallyt

Inför VM-premiären i de svenska skogarna erkänner P-G Andersson också att han är lite nervös.

– Det var länge sedan jag kände mig så här spänd inför en tävling. Jag vet inte var jag står och det är flera motståndare som jag inte har mött i liknande bilar. Men tävlingen passar mig, jag gillar vinterrallyn, sträckorna vid Rämmen och Fredriksberg är fina, säger han.

Bland de viktigaste förberedelserna är att göra goda noter. På tisdag och onsdag får förarna köra alla sträckor två gånger och det är då noterna och vägbeskrivningarna skrivs. Sedan gäller det att hålla sig undan snövallarna när rallyt väl är igång.

– Det går inte att spara på något, det är full fart hela tiden. Tappar man är det svårt att ta igen det på ren körning eftersom de andra förarna är så duktiga, säger P-G Andersson.

Publicerad:
ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Rally