Svenska taktiken: ”Kört olika scenarion”

SPORTBLADET

LENZERHEIDE. Förbundskapten Rickard Grip säger att sprinten kan komma att upplevas som en bana med två backar och ingenting mer.

Men bland åkarna har det varit livliga diskussioner.

– Vi har kört lite olika scenarion, säger Oskar Svensson.

1 av 3 | Foto: PONTUS ORRE

Tour de ski inleds med en sprintprolog där det gäller att vara bland de 30 första för att få köra kvartsfinal.

– På herrsidan tror jag att Calle (Halfvarsson och Oskar (Svensson) definitivt kan vara med där uppe och gå hela vägen till en final. På damsidan är det många som är duktiga. Både Evelina (Settlin), Maria (Nordström), Linn (Sömskar) och Jenny (Öberg) är duktiga sprinttjejer och det skulle vara roligt om någon av dem kunde ta sig hela vägen till en final, säger Rickard Grip inför tourens första prövning.

Kurvorna avgörande

Den 1,5 kilometer långa sprintbanan består egentligen bara av två riktigt ordentliga uppförsbackar, men det är ingenting man ska luras av.

– Den (banan) är lite speciell. Man kan uppleva den som om det är två backar och ingenting mer. Men det är viktigt att man får med sig farten i utförs och i svängarna. Man har sett många här på andra varvet som stumnat rejält för att de öppnat lite hårdare på första varvet. Utmaningen blir att hitta rätt hastighet på gasen i prologen.

Diskuterade olika scenarion

Något som så klart inte gått obemärkt förbi de svenska åkarna. Och när inte det finns speciellt många backar är det istället kurvorna som blir avgörande när väl prologen är avklarad, menar Calle Halfvarsson.

– Det gäller att ha en bra position i sista kurvan. Det är taktiken. Annars är det inga svåra kurvor i morgon.

Under fredagens träningsåk passade herrarna på att samlas i målfållan för att diskutera lördagens stora utmaning.

– Skulle det snöa är det väldigt tufft att ligga främst, men är det snabbt före kanske man ska vara först. Det gäller att göra analysen. Vi har pratat mycket om det och kollat på tävlingar som har varit här innan. Vi kommer att fortsätta snacka i kväll och i morgon. Vi har testat banan och kört lite olika scenarion. Det gäller att vara på tårna.

Tour de Ski – tävlingsprogram dag för dag 00:28
ARTIKELN HANDLAR OM