Därför tvingades han bryta loppet

avAnna Andersson

SPORTBLADET

Marcus Ericsson bröt Bahrains GP.
Han parkerade på det 36:e varvet.
- Helt klart är jag besviken, säger Ericsson.

Svensken som startade från plats 20 tog  ett par placeringar i början av loppet, trots att han inte riktigt trivdes i bilen.
– Jag gjorde en bra start och efter tre varv var jag 17:e och slogs med Romain Grosjean innan jag jagade Jules Bianchi, säger Marcus Ercisson.
– Balansen i bilen kändes inte bra och Kamui Kobayashi hade bättre fart än vad jag hade under de första varven.

Däckproblem

Hans däck slets ordentligt och han gick i depå redan på det elfte varvet, samtidigt som en av hans närmsta konkurrenter, Max Chilton från Marussia och svensken kom tillbaka först ut på banan.
– Men inte heller med de däcken så kändes bilen bra och jag kunde varken konkurrera med Marussian eller med Kamui som hade en annan strategi än vad jag hade. Jag tryckte på till varv 26 då vi bytte däck igen.
Han var före Marussia ut på banan och började hämta in tid på bland annat sin teamkollega Kobayashi, men på det 36:e varvet parkerade han sin Caterham.
– Jag tappade farten i bilen och jag fick order om att stanna, bilen läckte olja, säger Marcus Ericsson.
– Helt klart är jag besviken över att jag inte kunde köra ända till målflagg, framförallt eftersom bilen kändes bättre när vi inte hade lika mycket bränsle ombord.
– Samtidigt är detta ännu ett steg i den inlärningsprocess som jag befinner mig i och för varje varv jag kör så lär jag mig mer.

Testdagar väntar

Nu stannar han kvar i Bahrain där F1 genomför två testdagar och därefter väntar Kinas GP som avgörs i Shanghai under påskhelgen.
- Vi kommer att ha några nya delar till bilen då så vi ska jobba för att få dem att fungera så bra som möjligt, säger Marcus Ericsson.
– Sedan ska vi vara med och kämpa ordentligt i Shanghai igen.
Marcus Ericsson har nu brutit två av tre lopp. Hans stallkompis Kamui Kobayashi slutade loppet på 15:e plats.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1