Rasar mot Mannings tal: ”Blir bara värre”

Misstänks ha ”sålt” sitt segertal till ölföretaget

1 av 16 | Foto: REUTERS
SPORTBLADET

Peyton Manning tog sin andra Super Bowl-titel – och för andra gången nämnde han Budweiser i ett segertal.

Nu kritiseras stjärnan så kraftigt att företaget tvingats dementera att man köpt Mannings segertal.

”Vi har inte betalat Peyton Manning”, skriver ölföretagets kommunikationschef Lisa Weser.

I natt tog Peyton Manning, 39, hem sin andra Super Bowl-titel när hans Denver Broncos skrällartat besegrade Carolina Panthers.

Men en av de stora snackisarna efteråt har inte handlat om matchen i sig. I stället är det Mannings segertal efteråt som skapat debatt i USA.

– Jag ska kyssa min fru, krama om min familj och dricka massor av Budweiser (en amerikansk öl reds. anm) i kväll, sa Manning i intervjun direkt efteråt.

”Blir bara värre och värre”

Nu beskylls quarterbacken för att ha fått betalt av ölföretaget för att nämna deras namn i den direktsända tv-sändningen.

Så sent som vid 2014 sa Manning i en liknande intervju: ”Jag kan knappt vänta på att få dricka en Bud Light” efter en slutspelsseger mot San Diego Chargers.

Och med gårdagens nya längtan efter en Budweiser misstänks nu ölföretaget ha ”köpt” Mannings segertal som en PR-kupp.

”Det blir bara värre och värre ju mer jag tänker på segertalet. Jag är helt säker på att han fick betalt. Det där är bara vidrigt”, skriver författaren Jeff Pearlman på Twitter, enligt norska Dagbladet.

”Peyton Manning verkar ha sponsoravtal med Budweiser, sin familj och Gud”, fortsätter CNBC-journalisten Alex Rosenberg.

Budweiser dementerar

Irritationen och reaktionerna på Mannings segertal har gått så långt att Budweiser tvingats till en dementi för att man köpt quarterbackens tal.

”Hej internet. För er information, Budweiser har inte betalat Peyton Manning för att han ska nämna Budweiser. Vi är överraskade, men givetvis glada över att han gjorde det”, skriver Budweisers kommunikationschef Lisa Weser på Twitter.