Vill bli Sveriges snabbaste kvinna och vinna VM
Publicerad 2019-12-21
Hon är världsmästare i båtracing – men drömmer om mer.
Om att bli Sveriges snabbaste kvinna och om att vinna VM i två olika klasser. På vatten och land.
– Mer brutalt än så här blir inte motorsporten, säger hon.
När Veronica Olderin vann VM-titeln i offshoreracing 2015 var hon den första kvinna sedan 1980-talet som lyckats med den bedriften, men hon är inte nöjd.
Istället satsar hon 2020 på en annan gren. Med ännu högre hastigheter och på ett helt annat underlag. På dragracing och monsterklassen Top Fuel med 10 000 hästkrafter och hastigheter upp till 500 km/timmen på fyra sekunder.
– Det kommer att bli ett väldigt spännande år, jag är medveten om att det är en helt annan gren men jag hat hett helt team med erfarenheter bakom mig och ska det göras ska det göras ordentligt, säger 32-åringen.
Veronica Olderin mot VM-titeln i två grenar
Idén föddes när hon en sen kväll blev stående med bilen på väg hem i Stockholmsnatten. Det var streetracing.
Farterna lockade direkt och hon visste vad hon skulle fylla sin egen fritid med.
– Jag tvingades sluta med båtracingen för att ryggen inte klarade av alla smällar på vattnet, men saknade farten och tävlingsmomentet, förklarar hon.
– Den typen av stötar har du inte i en bil och när jag såg streetracingen kände jag att det kunde vara något för mig, men jag är inte intresserad av någon illegal verksamhet. Jag vill tävla, vara snabbast och vinna mästerskap.
Två veckor senare hade hon införskaffat en bil, ett erfaret team och under 2020 planerar hon att köra tre av av fyra EM-deltävlingar i kungaklassen Top Fuel.
– Min debutsäsong är för att se och lära, därefter höjer vi målen. Man måste ha drömmar och man når dem inte om man inte satsar allt. Jag vill bli Sveriges snabbaste kvinna och vinna en VM-titel på både vatten och land, men det är en långsiktigt mål.
Vilken nytta har du av båtracingen inom dragracingen?
– Jag har erfarenheter av att köra rally med båt, detta är betydligt mer explosivt. Tävlingen pågår i ett par sekunder, men det är klart att det finns saker jag kan ta med mig, säger Veronica Olderin.
– Som erfarenheten att tävla på högsta nivå, vikten av att lära känna fordonet, vikten av säkerhet , kunna hantera höga hastigheter samt kunskapen att bedöma underlag, väder och vind. Jag tror att jag har en fördel av att ha börjat med båtracingen, det hade varit betydligt svårare att göra tvärt om. Inom dragracingen håller sig i alla fall underlaget stilla.
Annas Motor - veckans snackisar 21 december
Pole position
Lewis Hamilton
Han vann VM i Formel 1 för sjätte gången. Därefter utsåg stallcheferna honom till årets förare och när nu förarkollegorna röstade så tog han hem flest röster. 2019 var ett mycket bra år för Mercedes förare.
2) Johan Kristoffersson
Vilken avslutning i WTCR - en tredjeplats och en seger - och ett avancemang i mästerskapet. Kristoffersson slutade femma, som bäste nykomling. 2020 väntar en satsning mot WRC.
3) Thed Björk
Han hoppades på en titel, men en tung helg i Malaysia gav honom en fjärdeplats i WTCR. Men målet på tre titlar står kvar, svensken har en VM-titel i WTCC och två säsonger kvar på sitt kontrakt.
4) Rasmus Lindh
Den unge göteborgaren fortsätter att imponera. Han var snabbast av alla när Indy Lights testade på Sebring. Målet är att köra IndyLights 2020 för att sedan avancera till samma mästerskap som Felix Rosenqvist och Marcus Ericsson tävlar i.
5) Jorge Lorenzo
Han lämnade Honda och motoGP efter årets säsong, nu ryktas det om att kan kan bli testförare för Yamaha.
6) Josef Newgarden
Den regerande mästaren i IndyCar startar säsongen med nummer 1 på bilen.
7) Robert Kubica
Han testade DTM i veckan och pratar om att det kan vara nästa steg efter F1, som han lämnade 2019.
8) Huyndai
Det pratas om att billtillverkaren startar med ett andra team i WRC. Det skulle ge Andreas Mikkelsen och Craig Breen möjligheten att stanna i WRC.
9) Scott McLaughlin
Han är dubbel mästare i Supercar Australien och ska testa för IndyCar och Team Penske.
10) Joel Eriksson
BMW stuvar om i sin föraruppställning till DTM och svensken lämnar teamet. Det pratas om att han ska köra GT-racing för tillverkaren istället.
Motorstopp
Andrea Iannone
Italienaren som kört närmare 120 lopp i motoGP testades positivt för den anabola steroiden nandrolon i samband med en VM-deltävling i Malaysia. Nu har han stängts av, om han inte lyckas bevisa sin oskuld väntar en avstängning på fyra år.