Racingpanelen: ”Förutsättningar för glatt svenskt midsommarfirande”

avAnna Andersson

Anna Andersson och Viasats Janne Blomqvist med veckans motorsnackisar.

Det pratas om Vettel och Ferrari och svenskarnas förutsättningar i Elkhart Lake.

1) En förbannad Vettel lämnade Kanada, men på vilket sätt har upplösningen där påverkat Ferrari och hur ser du på Ferraris möjligheter i helgen?

Anna Andersson: Paul Ricard i Frankrike är väl vid sidan av Monza en av de banorna där det i alla fall på förhand känns som Ferrari har bäst möjligheter att rå på Mercedes. Banan har vissa likheter med Montreal, där finns två långa rakor men det finns också ett par partier med fler kurvor och där har Ferrari haft betydligt större problem i år.

Efter det som inträffade i Kanada är han riktigt irriterad, precis som teamet och om det kan kanalisera den frustrationen till en positiv aggressivitet samtidigt som helgens uppdateringar sitter så bör Ferrari ha möjligheter att utmana Mercedes. Men som vanligt så gäller det att inte göra några misstag, för det är väldigt sällsynd att Mercedes gör det.

Janne Blomqvist: Jag tror inte det påverkat Ferrari nämnvärt mer än att man är väldigt revanchsugna. Teamet har begärt en ny bedömning av händelsen i Kanada men få här i depån tror att domarna kommer ändra resultatet, även om man går med på att syna fallet igen baserat på den nya bevisning som Ferrari presenterat. Jag tvivlar Ferrari kan vara lika konkurrenskraftiga här i Frankrike som senast i Kanada, banlayouten är till viss del som Ferrari behöver ha den med åtminstone ett parti med två långa raksträckor, men den har även mer kurviga partier där Mercedes hittills under säsongen varit betydligt starkare.


2) Frankrike GP, Renault gjorde ett mycket bra lopp i Kanada och det snackas om uppdateringar. Vad förväntar du dig av Renault på hemmaplan?

Anna Andersson: Nu kommer en B-version av bilen och tongångarna hos Renault är väldigt positiva. I och md att de har fåt ordning på motorn och den numera känns tillförlitlig så finns förutsättningarna där, men klarar teamet av pressen? Ända sedan Renault återvände till F1 har man byggt och investerat enormt mycket för att kunna utmana de tre i toppen, i fjol pratade Nico Hülkenberg om att kunna utmana om pallplatser på vissa banor, samma målsättning hade Daniel Ricciardo inför årets säsong, men än så länge har det mest varit tomma ord. Bygger de här nya förväntningarna på någonting eller är det återigen en chansning? I sådant fall borde Renault bespara sig orden och jobba för att prata först - när de verkligen levererar. Att bygga fantasislott hjälper ingen, allra minst det egna teamet.

Janne Blomqvist: Jag förväntar mig att Renault fortsätter visa bra fart som senast i Kanada, där det var tydligt att man är på rätt väg med sin motor. Frankrikes GP är en extremt viktig helg för Renault och det är ingen tillfällighet att man lagt stort fokus på ett stort uppdateringspaket just här, som om det fungerar troligen gör att man kommer vara i topp i mittfältet, och kanske även en aning närmare de tre toppteamen.

3) IndyCar kör på Road to America, en traditionell racerbana. Marcus Ericsson har haft övertaget av svenskarna efter sin pallplats. Vem av svenskarna har bäst förutsättningar på Elkhart Lake?

Anna Andersson: En ny bana för båda svenskarna. Det känns kul. Inför helgen känns det som om Ericsson efter sin pallplats fortfarande befinner sig på en bra plats personligen, medan Felix Rosenqvist jagar. Han har varit fyra vid två tillfällen, han har haft poleposition, men ännu inte tagit sig upp på pallen och det kan bygga upp en viss frustration. Förhoppningen är att han hittar tålamodet, fortsätter att jobba målmedvetet och då kommer också de önskade resultaten.

Nu väntar en klassiker, en bana där det körts racing sedan 1950-talet och det är en sex kilometer lång road course och senast mästerskapet körde på den typen av traditionell racerbana var i Indianapolis - och då tog Felix Rosenqvist pole position. Så förutsättningarna för att glatt svensk midsommarfirande finns absolut. Nu handlar det om att båda förarna ska få i hop hela helgen, från träning till race.

Janne Blomqvist: Ny helg, nya förutsättningar och återigen en ny bana att lära sig för både Marcus Ericsson och Felix Rosenqvist. Baserat på senaste tidens resultat borde Marcus Ericsson ha bra självförtroende och goda möjligheter att fortsätta göra resultat. Samtidigt vet vi hur stark Rosenqvist varit på den här typen av banor tidigare under säsongen, och säkerligen sugen på att även han få kliva upp på pallen. Road America bör passa båda svenskarna väl, och jag tror på båda har bra chans på att vara med och slåss längst fram. Som vanligt handlar det om att få ihop hela helgen med start på lördagen under kvalet där främst Rosenqvist varit stark, medan Marcus Ericsson främst visat framfötterna under söndagarna. Den av de båda som får ihop helheten kommer troligen vara med och slåss i toppen, kanske till och med om segern på söndag.

Rörligt: Den stora diskussionen efter Kanada har varit bestraffningen mot Vettel och den kommer att fortsätta diskuteras. F1 har en stor regeländring till 2021, hur anser du att F1 bör hantera just domarfrågan framöver?

ARTIKELN HANDLAR OM