Racingpanelen: ”Vettels status är hotad”

avAnna Andersson

F1-säsongen är halvvägs och IndyCar ska avgöras. Vettel är på väg att lämna över tronen.

Racing säsongen levererar och det gör våra experter Anna Andersson och Janne Blomqvist också.

Här svarar de på veckans hetaste snackisar.

1) Charles Leclerc har varit snabbare än Sebastian Vettel i de tre senaste kvalen, det skiljer bara tre poäng i mästerskapet. Har Leclerc tagit över rollen som försteman hos Ferrari?

Anna Andersson: Nej. Inte än, men den punkten kommer allt närmare. Sebastian Vettel behåller förstaplatsen så länge han presterar på den nivå han kan, han är trots allt fyrfaldig världsmästare. Men om han fortsätter att få styrk av Leclerc så är hans status snart hotad. Leclerc är framtiden för Ferrari medan Vettel däremot har färre år kvar i F1 än han har kört.

Janne Blomqvist: Nja, jag tror inte det riktigt än. Helt klart börjar Sebastian Vettel känna pressen men Binotto var tydlig i börja av säsongen, Vettel var den de skulle satsa på i första hand. Samtidigt sa Ferraris teamchef Mattia Binotto att den inställningen kan komma att ändra under säsongen och vi kommer allt närmare den punkten där de nog borde prioritera Charles Leclerc, om inte annat för att se om det gör någon skillnad inför framtiden.


2) Vi är halvägs in i säsongerna, både F1 och IndyCar, vilken förare har imponerat mest på dig och vem är däremot den stora besvikelsen?

Anna Andersson: Pratar vi F1 Lewis Hamilton ett självklart val, men jag också imponerad av Lando Norris intåg. Han har varit snabb på ett varv och även presterat i racen. Han har visat upp en mognad som är långt ifrån självklar för en debutant. Besvikelse? Williams. Bilen är ett skämt och det gör ont att se Georg Russel och Robert Kubica försöka halta sig runt med så usla förutsättningar. När det gäller Kubica så gör det nog lite extra ont, han fick en chans, han tog den men har inte haft någon möjlighet att göra sig själv någon rättvisa. Sedan undrar jag var Romain Grosjean håller på med, men det kan han nog inte ens svara på själv. När det gäller IndyCar tycker jag att det är roligt satt vi har fått se en rookie som vinnare, Colton Herta, även om det är mästerskapsledaren Josef Newgarden som imponerat mest sett till hur jämn han har varit hela säsongen. Årets besvikelse är nog Max Chilton som inte presterat när han varit på banan och även valt bort ovalerna.

Janne Blomqvist: Jag skulle säga att James Newgarden har imponerat mest på mig Indycar, oerhört stabil resultatmässigt oavsett bantyp och går väldigt få misstag, en klar kandidat för årets titel. När det gäller besvikelse och Indycar så blir jag inte klok på en förare som Max Chilton, han får det inte och stämma oavsett bana och jag undrar hur sugen han är på att köra. Beslutet att inte köra fler ovalrace är inte heller något gott tecken, Chilton imponerar inte på mig.

I Formel 1 kan man inte annat än imponeras av Lewis Hamilton! Vilken kapacitet han har där han inte bara utmanövrerar resten av startfältet utan även sim teamkompis Valtteri Bottas som faktiskt är mer eller mindre chanslös mot Hamilton, främst på söndagarna. På samma sätt som Newgarden i indycar gör Lewis väldigt få misstag vilket bidrar till högsta betyg från mig efter 10 körda race i Formel 1. Den som floppat i Formel 1 måste ju vara Romain Grosjean som vi alla vet kan vara snabba som tusan men som just nu inte får något att fungera överhuvudtaget. Snurren ut ur depå på träningen på Silverstone senast är så signifikativt för Grosejan har det just nu.

3) Två deltävlingar kvar innan sommaruppehållet i IndyCar, i helgen väntar ovalen i Iowa. Vilka förväntningar har du på svenskarna?

Anna Andersson: Nu väntar ett extremt intensivt ovallopp, en oval på 1,4 kilometer där hela fältet kan varvas. Det liknar ingenting annat och därför har jag inga förväntningar alls. Jag tycker om att bli positivt överraskad. Det gäller att ha farten från början, placera sig rätt, hålla koll på strategi och dessutom ha lite tur. Vi kan ha en svensk segrare, eller två svenskar som är långt redan efter ett par varv. Marcus Ericsson har en liten fördel av att hans teamkollega vann tävlingen förra året och teamet borde ha koll på vilka inställningar som fungerar bäst, när det gäller Felix Rosenqvist gjorde han tester i Iowa för någon vecka sedan och fick en mängd värdefulla tips av kollegan Scott Dixon.

Janne Blomqvist: Jag har höga förväntningar på båda våra svenskar. Marcus Ericsson revanschsugen efter en strulig helg i Toronto och nu tillbaka på en oval, en bantyp jag vet Ericsson gillar. Nytt för denna helg är att det är en kort oval, enbart 1,4 km lång vilket är något helt annat än exempelvis Indianapolis. Både fysiskt och mentalt krävande att hela tiden vara helskärpt, troligen också väldigt varmt kommande helg i Iowa. Felix Rosenqvist bör också kunna vara stark i Iowa, har med sig ett bra resultat från Toronto och självförtroendet borde vara på topp. Frågetecknet är hur Felix kommer trivas tillbaka på en oval igen, inte fullt lika komfortabel på den typen av banor vilket kan påverka. Båda svenskarna har testat på banan vilket hjälper till, Marcus Ericssons teamkamrat James Hinchclifffe vann racet förra året så temat bör ha bra koll på vilka inställningar som funkar bäst. Felix Rosenqvist hade sin teamkompis Scott Dixon på plasts under testen där Dixon såg till att ställa in bilen för Rosenqvist att ha något satt jobba med.

Foto: Charles Coates / Getty Images Europe
ARTIKELN HANDLAR OM