Ericsson om kraven för ett nytt kontrakt i F1

avAnna Andersson

Marcus Ericsson kör för sin framtid. Precis som han har gjort varje år.

Men i år är det en stor skillnad. Det är kö till förarplatserna hos Sauber.

– Jag måste verkligen leverera om jag ska köra till mig ett kontrakt till nästa år, säger han.

Varje år är det samma sak, när sommaren är över handlar F1 lika mycket om den pågående säsongen som om nästa. De team som inte har någonting med VM-titeln att göra flyttar över fokus mot kommande säsong, lägger resurserna på nästa års regeländringar och ser efter vilka förare som ska få förtroendet.
För de som har ett kontrakt betyder det att de måste prestera på banan - och i fabriken.
För Marcus Ericsson handlar det återigen om att leverera för att han ska få stanna kvar i F1.
– Det är en mycket viktig del av säsongen, säger han till Sportbladet.
– Det gäller för mig att visa att jag är stark. Jag får inte göra några misstag, det gjorde jag inte i Belgien förra veckan och det ska jag fortsätta med. Jag måste verkligen leverera om jag ska köra till mig ett kontrakt till nästa år.

Ericssons mål - stanna hos Sauber

För en vecka sedan tog han en ny VM-poäng och varje helg är extremt viktig för svensken. Han slåss mot en kollega som har tagit fler poäng och matchas av Ferrari. Han slåss också mot ett antal förare som kör för andra stall, men står utan kontrakt och vill köra för Sauber nästa år. För när teamet gör resultat är listan på förare som vill köra för det lång.
– Mitt mål är att stanna i Sauber och då är det jätteviktigt att jag kör in poäng varje lopp. Jag har gjort det i tre av de senaste fem racen, medan min kollega bara har tagit poäng i två. Det är jag måste visa vad jag kan och det är enormt viktigt för mig att behålla den här formen framöver.

”Skönt att vara tillbaka efter kraschen”

Alfa Romeo Sauber ligger åtta i det ekonomiskt så betydelsefulla märkes-VM, en poäng före Racing Point Force India och elva poäng efter Toro Rosso. Där kan en placering handla om hundra miljoner kronor vilket naturligtvis påverkar möjligheterna till att hänga med i utvecklingen av bilen kommande säsong.

Men under dagens lopp på Monza ställs Sauber för svåra utmaningar. Ericsson startar i näst sista led sedan han tvingats byta en del till motorn och kollegan Leclerc startar något längre fram, från ruta 15.

– Det kändes skönt att vara tillbaka i bilen efter den tuffa kraschen i fredags, säger Marcus Ericsson.

– Kampen mellan teamen mitt i fältet är väldigt jämnt, jag hoppas att vi kan kämpa oss framåt och göra ett riktigt bra resultat i loppet.

Italiens GP startar i morgon eftermiddag klockan 15.10.´

Se fler höjdpunkter på viafree.se och matcherna live eller 48 timmar i efterhand på viaplay.se

ARTIKELN HANDLAR OM