Latvala siktar på femte titel i svensk rallyt

Exklusivt: Tror att alla förarna älskar det

1 av 2 | Foto: Micke Fransson/TT / TT NYHETSBYRÅN
SPORTBLADET

Han har fyra segrar i Rally Sweden.
Och vet precis vad han måste lyckas med för att ta den femte.
– Du måste trycka gasen i botten, på rätt ställe, säger Jari-Matti Latvala.

2008 var finländaren den yngste föraren i historien att vinna WRC-tävling när han vann Rally Sweden. Då var han 22 år gammal. 2017 vann han igen och nu laddar 32-årige Jari Matti Latvala för sin femte seger i Sverige.
– Det är en tävling som jag älskar och jag vill göra ett bra resultat. Jag vill vara med och slåss om segern, säger Toyotas förare till Sportbladet.
– Det är många förare som är duktiga, Sebastien Ogier, Ott Tänak, Andreas Mikkelsen och Esa Pekka Lappi. Du måste köra perfekt om du ska kunna vinna, men andra sidan kan du inte vinna om du inte försöker. Jag ska ge hundra procent.

Älskar snön

Han är född och uppvuxen i Södra Österbotten i Finland, han är van vid kylan och isen. Dessutom älskar han snön och erfarenheterna från snökörning ger honom en klar fördel när det nu har snöat rejält över skogarna i Värmland.

– Det är den enda riktiga snötävlingen i VM. Det är ett snabbt rally, som Rally Finland, men det är tajtare och många skogsvägar till skillnad från tävlingen i Finland där det är landsvägar och ängar, säger Jari Matti Latvala.

– Det är ett vackert landskap och jag älskar verkligen att köra på snön. Det är fantastiskt och med snövallarna i Värmland och snön i skogarna i Norge. Om det är en bra vinter är det enorma vallar, när du bara ser en rallybil och en massa snö är det fantastiskt vackert. Jag tror att alla förarna verkligen älskar det. Det är en av mina stora favorittävlingar.

Vilka är de största utmaningarna under Rally Sweden?
– Normalt det under den andra gången du kör en sträcka, när gruset kommer upp genom snön och du tvingas ta hand om däcken. Det är det svåraste momentet, men det beror naturligtvis på hur vintern är. Är det mycket snö är det inte så kritiskt, även om det var avgörande under lördagens sträckor förra året.

”En snövall kan rädda dig”

Till årets tävling, som startar i morgon den 15 februari, har det skett ett par förändringar. Sträckan som heter Svullrya körs exempelvis åt motsatt riktning jämfört med tidigare och sträckan med namnet Torntorp comeback i Svenska Rallyt.
– Du måste trycka gasen i botten, men det går inte att göra det överallt eftersom det ligger snö vid sidan av linjen. Svårigheten är att du måste köra bilen på linjen, om du kör i kanten av ideallinjen är det väldigt halt och då tappar du tid, säger Jari-Matti Latvala.
– I snön kan du köra med sidan först och glida, men när du träffar en vall tappar du tid. En snövall kan rädda dig om du är snett ute, men du tappar alltid tid när du går i. Du måste köra precis på linjen och trycka gasen i botten. Det är rätt svårt.
I morgon börjar årets vita utmaning - Rally Sweden.

Följ Rally Sweden - läs Sportbladets guide med alla etapper, tider, publikplatser och TV-tider.