Formel 1 inför Halo 2018 - nu rasar teamen

Foto: TT
Formel 1 inför Halo 2018
SPORTBLADET

2018 ändrar F1 utseende.

Då tänker FIA:s president införa Halo - mot teamens vilja.

– Det går emot Formel 1:s DNA, säger den förre världsmästaren Niki Lauda

I veckan träffades F1:s strategigrupp för att diskutera framtida regler. Med på mötet fanns FIA:s president Jean Todt, som jobbar hårt med att öka säkerheten på vägarna och hela tiden har arbetat för att införa någon form av cockpitskydd. Han anser att huvudet är för oskyddat inom formelbilsracing.
Han bjöd också in de team om annars inte är medlemmar i strategigruppen (Renault, Toro Rosso, Sauber och Haas) som åhörare. Under mötet röstade teamet om man skulle införa Halo redan till 2018.

Ferrari röstade för förslaget.

Övriga team röstade nej.

Formel 1 inför Halo 2018

Då använde sig Jean Todt av en klausul som säger att FIA kan gå förbi strategigruppens åsikt när det handlar om säkerhetsfrågor. Han vill införa cockpitskyddet Halo redan nästa år.

– Det är helt fel, det är ett grundligt misstag att införa det cockpitskyddet, citeras Mercedes ordförande, den trefaldige världsmästaren Niki Lauda av motorsporttotal.

Foto: Manu Fernandez / AP TT NYHETSBYR N

– Vi har byggt helt nya bilar för att göra sporten mer attraktiv för fans och förare och så sätter man på en sådan stålgrej.

Även Red Bull och deras frispråkige motorsportkonsulent Helmut Marko är emot förslaget:

– Det beslutet går emot Formel 1:s DNA, säger han.

– Säkerhetstekniskt har man dessutom inte testat det tillräckligt mycket. Det finns inget som säger att det inte blir ännu farligare för en förare om det är ett sådant skydd på bilen ifall han är svårt skadad och måste räddas ur cockpit eller om han snabbt måste ta sig ut efter som bilen har fattat eld.

Förstör F1:s DNA

Flera förare har testat skyddet, men få av dem har klagat på att sikten försämras. Den stålkonstruktionen som går upp mellan förarens ögon är inte mer än 30 millimeter bred och eftersom en förare ändå ser förhållandevis lite i bilen så är det inget större problem. I stället har det varit en diskussion om utseende kontra säkerhet.

– Halo ser fruktansvärt ut, det förstör F1:s DNA, säger även Lauda.

– F1 är så säkert som det kan vara och risken för att ett hjul ska flyga omkring på banan existerar inte eftersom hjulen sitter fast. Tack och lov är riskerna för förarna numra minimala. Vi har snabbare bilar, vi kommer närmare publiken och vi försöker hitta nya fans, så förstör inte det genom att överreagera på det här sättet.

Halo har testats under två säsonger, Red Bull och Ferrari har också kommit med andra förslag, men ingenting fungerat bättre än Halo. Förslaget fanns inför 217 också, men då sköts på framtiden.

Nu har Jean Todt fattat beslutet och det måste bara godkännas av FIA:s världsråd för att Halo ska vara ett faktum 2018.