Vilka filmare

SPORTBLADET

Landslagsstjärnornas nya roller: Skådespelare

Du är van att se dem på planen eller i båset.

Men några av våra mesta fotbollsstjärnor har på senare tid breddat sina karriärer.

Med reklamfilm.

- Inslaget med Zlatan är fantastiskt lyckat, säger reklamforskaren Björn Ericstam.

Foto: Premiär i kväll Anders Svensson och reportern Lars Timlin syns i Sportbladets nya VM-reklamfilmer som har premiär under kvällen. Flera svenska spelare figurerar just nu i olika reklamfilmer inför VM-slutspelet - med varierande resultat.

Henrik Larsson ikläder sig en för liten kostym för Länsförsäkringars bank, Zlatan Ibrahimovic bolltrollar med ett tuggummi för Nike och Lars Lagerbäck söker jobb på ICA.

Tanken är god- men lyckas den?

Fel väg att gå

- Jag tycker att budskapet i två av filmerna har gått i baklås, säger Björn Ericstam, reklamfilmsforskare på Svenska filminstitutet.

Han menar att bilden av Henke som någon som nöjer sig med ingenting och Lagerbäck som är trött på fotboll är helt fel väg att gå.

Förvånad

- När man använder sig av folk som är hjältar så ska de användas just så. Man får inte misshandla deras rennommé utan ska istället förvalta det, säger Ericstam.

Han är förvånad över hur företagen väljer att framställa stjärnorna.

- Jag tror att publiken reagerar negativt. Den enda filmen som verkligen lyckas är Zlatans. Han gör precis det han kan och ska, han ikläder sig inte rollen som någon annan, säger Ericstam.

Experten betygsätter stjärnornas skådespelarinsatser

Läs fler VM-relaterade nyheter:

AnnaMaria Jansson