Klubbarnas kritik mot speedwaydomarna

SPORTBLADET

”De måste bli mycket hårdare”

Foto: säkrare banor och tuffare domare Det är kravet från elitserieklubbarna.

Speedwayförbundet satsar på ökad säkerhet kring banorna för att få bukt med olyckorna.

Men en majoritet av elitserieklubbarna anser att den viktigaste frågan är att domarna höjer nivån, visar en rundringning som TT gjort.

Speedwaysporten har drabbats av flera allvarliga olyckor de senaste åren, den senaste i lördags då Smedernas Kim Jansson kraschade så illa att han riskerar permanent förlamning från bröstkorgen och nedåt.

Nu höjs röster för en hårdare bedömning.

– Det spelar ingen roll om banorna är hur säkra som helst så länge vissa förare tillåts köra farligt, säger till exempel Indianernas lagledare Daniel Andersson till TT.

Förra året kallade Svemo (Svenska motorcykel- och snöskoterförbundet) till möte för att diskutera säkerheten i sporten sedan Vargarnas förare Kenny Olsson förolyckats i en allsvensk match.

Bland annat bestämdes att staketen runt banorna skulle rensas på stolpar och att akutläkare skulle finnas på plats vid alla elittävlingar.

Under denna säsong har Vetlanda redan investerat i så kallat luftstaket runt sin bana, Dackarna från Målilla har beställt luftstaket och Lejonen från Gislaved kommer snart att följa efter.

– Visst har säkerheten ökat, men det är en falsk säkerhet. För ju säkrare det blir, desto fler är det som kör tuffare. Förra året kom nya regler med gula och röda kort, men vad hände med det? Det har väl knappt delats ut en varning i år, säger Masarnas vice ordförande Sören Aspgren.

Aspgren menar att den som kör hänsynslöst ska varnas med en gång och stängas av i flera matcher om det upprepas.

Indianernas lagledare Daniel Andersson håller med:

– För att minska antalet olyckor behöver det delas ut fler varningar, så enkelt är det. Men där har det inte hänt någonting. Domarna är medvetna om att verktygen finns, att de kan dela ut varningar, men jag ser inga. De måste bli mycket hårdare, säger Andersson.

Domarna försvarar sig dock:

– Detta handlar inte bara om domarens insatser och jag tycker att de farliga körningarna har minskat sedan varningar infördes, säger Sveriges ende VM-domare, Krister Gardell.

– När vi hade utbildning med lagledarna i våras och visade några videosekvenser var de inte alls eniga om vad som var farlig körning och inte. Om jag ringer ner till en lagledare och ber en förare lugna ner sig är det ofta som informationen inte går fram. För att få sporten säkrare måste det handla om teamwork.

TT

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Speedway