Kubica: Är en otrolig känsla

SPORTBLADET

Tillbaka efter kraschen – nu siktar han på rally-VM

Foto: Kraschen i februari 2011 kunde ha kostat Kubica livet.

Rallyolyckan kunde ha kostat honom livet. Han överlevde – men fick betala med sin F1-karriär.

Nu är Robert Kubica tillbaka och satsar på rally-VM.

– Det är en otrolig k­änsla.

Foto: Tillbaka. Robert Kubica, här i en Citroën med kartläsaren Mariek Baran, har högtflygande rallyplaner.

Robert Kubica hade en svår krasch på F1-banan i Kanada bakom sig. Han hade vunnit ett GP för BMW och skulle nu för­bereda sig för ännu en F1-säsong med Renault. Han gjorde det med sin passion – rally.

Men den 6 februari 2011 kunde Robert Kubicas liv ha tagit slut. Han tappade kontrollen över bilen, den for in i ett vägräcke. Räcket klöv bilen och polacken skadades svårt, mycket svårt.

Läkarna trodde att de skulle tvingas amputera hans högra hand. Han skadade också höger axel, höger armbåge och höger ben.

Hans dröm om en VM-­titel i F1 slogs i spillror, istället handlade livet om att överleva. Det krävdes ett antal operationer och ytterligare ett benbrott innan han ens kunde se en framtid inom sporten.

– Efter operationen så kämpade jag för att över­leva, efter det handlade det om att få en stor del av kroppen att fungera igen, samtidigt satte jag mig bakom ratten, säger han till La Republica.

”Gör mig stolt”

– Jag trodde aldrig att jag skulle vara glad över det som har hänt mig, men de här 16 månaderna av mitt liv gör mig stolt. De vardagliga sysslorna är svårare än arbetet i bilen.

Han har tagit sig tillbaka till motorsporten, hösten 2012 körde han rally igen, 2013 vann han WRC2 och nästa år ska han köra hela säsongen i rally-VM för Ford.

– Det gör mig otroligt lycklig, säger han.

Men en F1-comeback är utesluten, även om både Mercedes och Ferrari har erbjudit honom ett test.

– Jag skulle kunna köra F1 inom någon månad, men jag kan inte köra en hel säsong och inte på alla banor, säger Kubica till motorsporttotal och syftar på bland annat Monaco där det är väldigt många kurvor, men även Budapest, Suzuka och Barcelona skulle ställa till problem.

– Det finns ingen anledning för mig att göra ett test om jag inte kan tävla. Det största problemet är den begränsade plats som finns i cockpit, jag måste använda axeln när jag ska styra för att kompensera att armen inte har full rörlighet. I en rallybil är det enklare, jag har mer plats.

Svårt att se F1-lopp

Han har fortfarande svårt att se F1-lopp och saknaden är stor, även om han nu ser fram emot sin nya utmaning.

– Det är en dröm, ett mål, men just nu är det väldigt svårt. Jag skulle säga näst intill omöjligt, säger Robert Kubica.

– Det viktigaste är att jag är tillbaka i den sport som jag älskar och som jag har vigt mitt liv till. Jag kan fortfarande göra ett bra jobb. Det är visserligen annorlunda jämfört med det som jag gjorde, men det är fortfarande inom den absoluta världstoppen.

Tog tolv F1-pallplatser

Namn: Robert Kubica.

Nation: Polen.

Ålder: 29.

Meriter: 1 GP-seger, 1 pole position och 12 pallplatser i formel 1. Mästare i WRC2 2013.

Aktuell: Kör hela ­säsongen i WRC med M-sport, Ford. Start i Monte Carlo den 19 januari. Ytterligare tolv del­tävlingar väntar där­efter.

9 Sebastian Vettel

Vann sin fjärde VM-titel i F1 2013.

2014 blir han pappa för första gången.

MOTORLISTAN

1 Leonardo DiCaprio

Skådespelaren gillar bilar och miljötänk. Därför engagerar han sig i nya formel E (elbilar). Han är delägare hos Venturi Grand Prix, det tionde stallet som ska köra tio lopp i bland annat Los Angeles och Berlin. Stallen som deltar är Drayson (Storbritannien), China Racing, Andretti (USA), Dragon (USA), E.DAMS (Frankrike), Super Aguri (Japan), Audi (Tyskland), Mahindra (Indien), Virgin (Storbritannien) och Venturi (Monaco).

2 Marc Marquez

Kalendern är klar för motoGP-mästaren och hans konkurrenter. Säsongen startar i Qatar den 12 mars och avslutas i Spanien, Valencia den 9 november. Totalt är det fyra lopp i Spanien och i oktober är det tre tuffa veckor med lopp i Japan, Australien och Malaysia.

3 Sebastien Loeb

Det ryktas om att Peugot ställer upp i Dakar 2015 med Sebastien Loeb, historisk världsmästare i rally, och Carlos Sainz, som vunnit rally-VM och Dakar 2010.

4 Jonas Andersson

Tillsammans med Mads Östberg ska kartläsaren köra WRC för Citroën. Den andra bilen körs av Kris Meeke.

5 Mattias Ekström

Audis DTM-team satsar 2014 på svensken som vann serien 2004 och 2007, på mästaren Mike Rockenfeller och på Timo Scheider som vann 2008 och 2009.

6 Marcus Ericsson

Återigen ryktas det om att Caterham vill ha svensken till nästa säsong. Även Kamui Kobayashi, som bär med sig cirka sex miljoner dollar, sägs vara aktuell, vid sidan av Giedo van der Garde som körde för stallet i år.

7 Adrian Sutil

Den utbildade konsert­pianist­en är klar för Formel 1-stall­et Sauber. Han har tidigare kört för Force India. Det sägs att Esteban Gutierrez blir hans stall­kompis.

8 Nico Rosberg

Han körde i 320 km/tim under Pirellis däcktest i Bahrain när han kraschade. Tysken klarade sig utan skador, men Mercedes avbröt F1-testet och Pirelli plockar bort den gummiblandningen ur sortimentet.

10 Joakim Ljunggren

Inne-VM har börjat tungt för VM-trean i enduro. Han missade pallen i samt­liga tre lopp den gångna helgen. Han är sexa efter två av sex deltävlingar.

Motorstopp

Allan McNish

WEC-mästaren som också har vunnit Le Mans tre gånger lägger av. Den 43-årige skotten lämnar Audi.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport