Här är Felix Rosenqvists nya bil

”Ett monster”

SPORTBLADET

Glöm slöa batterier och bilbyten.

Formel E har laddat för framtiden.

Med en bil som kör i nästan 300 knyck – och är värd över åtta miljoner.

Ett vanligt argument till att inte se på Felix Rosenqvist och de andra förarna som jagar mästartiteln i elbilsserien Formula E är att bilarna är för tunga, att de inte går tillräckligt snabbt och att bilbytet är enerverande.

Men till nästa säsong, 2018/2019, kommer nästa generation bilar - och den är betydligt häftigare i designen än sin föregångare.

– När folk ser den här bilen så kommer de att säga, detta är Formula E, detta är framtiden, säger Alejandro Agag som är VD för Formula E.

En revolution

Bilen presenterades under bilsalongen i Genève och det är en revolution, framförallt under motorhuven. Tidigare har batteriet inte hållit en hel tävlingsdistans, men från och med nästa säsong behöver förarna inte byta bil under loppet. Det nya batteriet har 54 kW, jämfört med de 28 kW som bilarna har i dag. Det gör att prestandan ökar från 200 kW till 250 kW, vilket omräknat är 340 hästkrafter. Det gör att maxfarten nästa säsong kan ligga på 300 km/timmen.

– Jag kan knappt vänta på att lägga händerna på detta monstret om ett par veckor. Galet!, kommenterar Felix Rosenqvist, som ligger tvåa i mästerskapet under sin andra säsong.

Pris: åtta miljoner

Bilen kommer att användas under tre säsonger och den kostar lite mer än åtta miljoner kronor att tillverka. Mästerskapet lockar i år sex fabrikstillverkare, till nästa säsong tillkommer BMW och 2019 kliver både Mercedes och Porsche in i mästerskapet.

– Bilen ser ut som framtidens bil och de är också en bil för framtiden, säger FIA:s president Jean Todt.

Årets mästerskap fortsätter i Uruguay om lite mindre än två veckor.

Följ Felix Rosenqvist i Formula E - guide, datum, tider och TV.

Ladda ner Sportbladets egna app du också 00:20
ARTIKELN HANDLAR OM