Zooms JAS-teknik tog fotbollen in i framtiden

SPORTBLADET

Tidernas Sportblad 2007: Henke gör debut för Man United, Bank utses till Sveriges bästa krönikör, Premiär för Leifby live – och Sandlin gick i pension

En ambition om att ta sportjournalistiken på största möjliga allvar, en fru med en snilleblixt och en teknik utvecklad för JAS-plan.

Inför allsvenskan 2007 tog Sportbladet fotbollsbevakningen till en helt ny nivå.

Den nivån fick namnet Zoom.

När Sportbladet lanserades 2000 var det delvis genom en reklamkampanj med sloganen ”Vi har också bara sport på hjärnan.”

De orden har sedan dess hela tiden funnits med någonstans i bakgrunden när Sportbladet och dess olika produkter har utvecklats.

Tidigt 2007 fick Sportbladet chansen att fortsätta leda utvecklingen av idrottsbevakningen – och så klart tog man den.

– Det började med ett möte där en rad chefer träffade ett företag som presenterade en produkt där man via 16 kameror kunde kartlägga så gott som allting som hände på en fotbollsplan, säger Sportbladets dåvarande chefredaktör Fredrik Lilja som ganska omgående såg produktens potential.

”Perfekt med Sportbladets image”

– Jag tände till direkt och Kalle Jungkvist som då var chefredaktör på nätet kände likadant. Anledningen att vi verkligen gick i gång på det var att det passade perfekt med Sportbladets image. Vi vill ta sporten på allvar och det här kändes extremt ”sportnördigt” och kul. Det finns ingen svensk tidning som gjort så sportnördiga saker som vi.

Ett intensivt arbete med att landa ett avtal samt involvera Aftonbladets marknads- och annonsavdelning i projektet inleddes. När alla bitarna väl föll på plats sjösatte Sportbladet projektet strax innan den allsvenska premiären 2007.

– Vi gjorde en jättesatsning på allsvensk fotboll. Vi började med att släppa alla tiders största allsvenska bilaga och jag kallade den för den allsvenska bibeln, i dag kallar vi alla våra bilagor för biblar. Vi fortsatte med att presentera Sportbladet Zoom och hur vi nu kunde ge åskådare, spelare och tränare i princip all fakta om spelet, på ett sätt som tidigare inte varit möjligt.

Egen tidning

– Till sist lanserade vi en egen allsvensk tidning som kom med Sportbladet varje lördag och där mycket av de fakta vi fick via Zoom presenterades, säger Fredrik Lilja.

Zoom blev snabbt en succé. Allsvenska tränare använde den för att kolla löpta meter, på några minuter kunde Sportbladet få veta exakt hur hårt kanonskottet som satt i krysset var och om en spelare verkligen var offside eller inte.

– Vi var först ut i världen att göra det här. Det var ett väldigt spännande projekt och det var väl egentligen aldrig någon tvekan, vi skulle göra det här, säger Fredrik Lilja.

Men varför fick Zoom namnet Zoom?

– Det var faktiskt min fru som kom på det, säger Fredrik Lilja som berättar att projektet länge saknade namn.

– Vi hade inget som var helt rätt och vi satt och spånade jag och min fru, hon sa Zoom och det kändes klockrent.

Företaget som utvecklat Zoom – som är byggt på teknik framtagen av Saab för stridsplanet JAS – såg också möjligheten att via Sportbladet visa världen vad Zoom kan användas till.

Sedan den allsvenska premiären i Sportbladet 7 maj 2007 har Zoom-tekniken använts vid över 1 500 fotbollsmatcher på världens alla fem kontinenter.

Året efter att Sportbladet varit banbrytande och lanserat tekniken i allsvenskan följde Uefa efter och använde den vid EM i Österrike Schweiz 2008.

Vid VM i Sydafrika i sommar kommer Zoom-tekniken att förse fotbollsälskare jorden över med detaljerad fakta och statistik om matcherna och spelarnas agerande i ett av världens största idrottsevenemang.

Zoom påverkade arbetet

Flera europeiska fotbollsligor har följt Sportbladets satsning med stort intresse och sedan valt att själva satsa på Zoom-tekniken.

Senast i raden är japanska J-league och turkiska Süper Lig.

– När vi lanserade Zoom var vi helt ensamma på marknaden om den och det känns jäkligt kul att vi såg potentialen och vågade vara först ut, säger Fredrik Lilja.

För journalisterna på Sportbladet kom Zoom att påverka arbetet en hel del.

På flera olika sätt.

Med den detaljerade nya statistiken och informationen kunde vi bygga nyhetsartiklar och granskningar på ett sätt vi tidigare inte haft möjlighet till.

– Det är material som våra kärnläsare och fotbollsfansen verkligen gillar att ta del av. Folk gillar att ha koll och med Zoom kunde vi ge våra läsare bättre koll än de någonsin tidigare haft, säger Fredrik Lilja.

Men för reportrarna fanns det baksidor, visserligen små men ändå.

När vi, exempelvis, efter ett mål tveksamt bortdömt för offside frågade det drabbade laget om deras åsikt fick vi allt som oftast svaret:

– Inte f-n vet vi. Det ska ju ni ha koll på med Zoom.

Och det hade vi.

På ett sätt allsvenskan aldrig tidigare skådat.