”Alonso får en enorm uppbackning i helgen”

SPORTBLADET

Hemmaplan blir både inspirerande och krävande för Ferrariföraren

Viasats F1-expert Janne Blomqvist ger sin syn på det senaste som har hänt i Formel 1.

Här är hans analys inför helgens lopp på Catalunyabanan i Barcelona.

Ända sedan premiären har det talats mycket om Ferraristallets motorproblem, Alonso och Massa är de förare som hittills förbrukat flest motorer och nu har de fått tillstånd av internationella bilsportförbundet, FIA, att jobba med tillförlitlighetsproblemen.

Har stallet kunnat lösa sina problem till loppet i Barcelona?

– De har åtminstone fått tillstånd av FIA att gå in och försöka rätta till svagheterna. Motorerna har legat för mycket på gränsen i tillförlitlighet, och det har skadat både Ferrari och Sauber. Det är inte fråga om någon prestandahöjning. Renault fick göra något liknande i fjol. Jag tycker det är rätt väg att gå, att hjälpa Ferrari med det här.

Alonso möter hemmafansen

Racet på Catalunyabanan blir också spanjoren Fernando Alonsos hemkomst, för första gången visar han upp sig för de spanska fansen i Ferraristallets färger.

Klarar han av pressen?

– Det gör han säkert och är det någonstans han vill lyckas så är det i Barcelona. Uppbackningen från hemmapubliken är enorm och han har flera läktare som är helt färgade blågula. Det kommer att bli ett jäkla tryck, och det kan vara både jobbigt och inspirerande, men framför allt det senare. I år sitter Alonso dessutom i en konkurrenskraftigare bil.

Helgens race utgör ju F1-premiär i Europa och ett av de hetaste samtalsämnena är teamens olika uppdateringar av sina bilar. Red Bull hävdar att de är tre tiondelar snabbare än förut och Mercedes har gjort stora förändringar för att göra Schumachers bil snabbare.

Tror du att vi kommer att få se en snabbare Michael Schumacher på Catalunya?

– Mercedes har försökt uppdatera bilen så gått det går. Men ett nytt chassi betyder inte att ”Schumi” får en ny bil. Jag tror inte på några mirakelvändningar när det gäller hans förmåga, det är mer komplicerat än så. ”Schumis” främsta problem har i stället varit just hans frånvaro. Han har helt följdriktigt inte kunnat testa i samma mängd som de andra killarna gjort under de tre år han varit borta. Kunskapen om däcken saknas framför allt. Han medgav bland annat efter Kina att han inte hade koll på hur regndäcken fungerade. Han måste i stället lära sig lite nytt varje helg.

Hittills har Red Bull varit snabbast i alla kval och tagit pole position. Tror du att de kan ta sin femte frontposition i Barcelona?

– Väder och vind har spelat sitt spratt med Red Bull, och det spekuleras om regn även i helgen. Men blir det torrt tar Red Bull hem det ganska lätt. Det är erkänt svårt att köra om på Circuit de Catalunya, och det blir ofta tråkiga race. En annan utjämnande orsak är att Barcelona är den bana teamen testar på, och därmed har mest information om.

– Det kan alltså bli ett nytt odramatiskt ”Bahrainrace”, men det beror inte på reglementet utan banans karaktär. Säsongen har ur underhållningssyfte annars varit helt lysande så här långt, med briljanta race.

Vem toppar och vem floppar i Barcelona?

– Jag kan inte säga Red Bull varenda gång, så jag tror det är Nico Rosbergs tur nu. Mercedesföraren kommer att se grym ut. Floppar gör en stressad Mark Webber. Slutet på kontraket närmar sig, och påverkar pulsen på australiensaren.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1