Hyllad och straffad

SPORTBLADET

Schumachers omkörning kostade sex placeringar
– nu överklagar stallet

Michael Schumacher hyllades för sin omkörning.

Men bestraffas av tävlingsledningen.

– Jag är enormt besviken, säger den sjufaldige världsmästaren.

Nu protesterar Mercedes.

I den sista kurvan av Monacos GP hade säkerhetsbilen lämnat banan och Michael Schumacher, Mercedes, såg sin chans.

Han körde om Ferraris Fernando Alonso och gick i mål som sjätte bil.

– Teamet gav mig besked om att det var tillåtet att tävla igen och det var grön flagg, säger Michael Schumacher till bland annat Sky och RTL.

– Efter den vita linjen får man köra om och jag förberedde mig, såg till att däcken hade rätt temperatur och hoppades på att någon skulle ge mig chansen.

Lauda gillade manövern

Det gjorde Fernando Alonso och manövern hyllades av bland annat de före detta världsmästarna Niki Lauda och Keke Rosberg.

Men tävlingsledningen gillade den inte. De hävdar att regeln 40.13 säger att om loppet avslutas bakom säkerhetsbilen så kör den in i depån i slutet av det sista varvet och det är förbjudet att köra om.

Därför straffades Michael Schumacher med ett tidstillägg på 20 sekunder och flyttas tillbaka till 12:e plats.

– Jag är enormt besviken över att jag flyttades tillbaka till plats 12 och jag förstår att teamet protesterar, säger Michael Schumacher i ett pressmeddelande.

– Som jag förstår det betyder ”Säkerhetsbilen lämnar banan, banan är fri” att tävlingen är i gång igen. Därför gasade jag och körde om Fernando.

Mercedes protesterar

Mercedes är allt annat än överens med tävlingsledningen och har lämnat in en protest till FIA.

– De nya reglerna säger att man får tävla mellan den vita linjen och mållinjen och loppet brukar sluta vid mållinjen, säger Mercedes teamchef Ross Brawn till BBC och han visar även datatrafiken där teamet fått besked om att säkerhetsbilen lämnat banan, att banan var fri och att det var grönt ljus.

– Vi fick besked av FIA att säkerhetsbilen skulle lämna banan och racet inte avslutades bakom den. Det är väldigt viktigt. Då gav vi förarna besked om att de kunde tävla mellan den vita linjen och mållinjen. Jag är rädd att Fernando satt och sov och vi utnyttjade det, säger Ross Brawn.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Formel 1