Ericsson var förbannad efter sin elfteplacering

SPORTBLADET

Tekniska problem störde svensken i Barcelona

Marcus Ericsson kvalade in som åtta - men det räckte bara till plats elva.

– Han var riktigt förbannad, säger Eje Elgh.

– Men han hade tekniska problem.

Svensken hade stora förhoppningar inför GP2-premiären i Barcelona. Han gjorde ett riktigt bra kval och var med en bra bit in i loppet, men efter depåstoppet tappade han ett par placeringar och slutade elva.

– Det var inte så hyperbra som vi hade hoppats på, det såg så lovande ut under kvalet. Men han hade tekniska problem och kunde inte få ut allt ur bilen. Det var glädjande att han tog sig i mål och körde en full racedistans, säger Marcus Ericssons mentor Eje Elgh.

– På det stora hela att det var godkänt, även om han själv var förbannad. Han har säkerligen lärt sig mycket på detta.

Vad var det för problem?

– Det var ett liknande problem som han hade i Abu Dhabi, han hade problem med en dämpande funktion i gasreglaget vilket gjorde att han inte kunde använda gasen på rätt sätt och att han inte kunde köra bilen ut ur svängarna på ett normalt sätt, säger Eje Elg.

– Men detta löser man till i morgon.

Det gör att han får det tufft i starten under morgondagens lopp. GP2 har omvänd startordning i det andra loppet och därför hade plats sju eller åtta varit optimal, nu startar han i stället mitt i fältet.

– Topp åtta i dag hade varit kanon, nu blir det tufft, men vi såg på starten i premiären att kommer man i väg bra och håller sig undan så har man alla möjligheter att avancera. Det första varvet blir avgörande, spår F1-experten.

– Kan han nå topp sex vore det enastående. Men det kanske är lite väg mycket begärt.

Pic avancerade

Premiären vanns av Charles Pic, Arden, men det var Sam Bird, ART som satte sin profil på loppet. Hans bil skadade frontpartiet i samband med en kollision i inledningen av, han lyckades släpa bilen till depån och reparera skadan. Sedan körde han upp sig – ända till plats nio.

Till slut var han bara 1,6 sekunder i från plats åtta – en position som hade gett honom pole i morgon.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

GP2