Motorsport

Ferraris löfte: ”Investerar ännu mer för att vinna”

avAnna Andersson

Nu är F1 2019 väldigt nära.

Det är mindre än tio dagar till bilarna presenteras – och räkna med att det blir en rejäl batalj om titeln.

– Jag repeterar, 2019 är målet att vinna VM-titeln, säger Ferraris VD.

I år inleds F1-säsongen tidigare än förra året, det gör exempelvis att alla F1-fans måste stiga upp före klockan 06.00 söndagen den 17 mars för att se Australiens GP.

Men det gör också att F1-testerna startar redan den 18 februari – och att de första bilarna presenteras om mindre än tio dagar.

Då presenteras F1-bilarna 2019

Först ut är Toro Rosso, därefter följer Renault som arrangerar en stor presentation med Nico Hülkenberg och nyförvärvet Daniel Ricciardo på fabriken i Enstone, Storbritannien. Mercedes följer efter med en roll-out, troligen på den brittiska racerbanan Silverstone och därefter visar Ferrari upp sin bil den 15 februari.

Det lär ske på Ferraris område i Maranello, Italien, i samverkan med förarna Sebastian Vettel och nykomlingen Charles Leclerc som ansluter från Sauber.

– 2018 gjorde vi det bästa resultatet sedan vi vann titeln senast och 2019 är målet att vinna, säger Ferraris VD Louis Camilleri enligt italienska medier.

– Jag repeterar, 2019 är målet att vinna VM-titeln. Det gör att vi ska investera ännu mer för att nå vårt mål.

Alfa Romeo gör comeback i F1

Det ryktas om att Ferrari som firar 90 år som racingteam kommer att döpa årets bil till SF-90 och det pratas också om att bilens lackering kommer att se något annorlunda ut den kommande säsongen. Det tobaksbolag som sponsrar Ferrari startade i höstas ett initiativ som går under namnet Mission Winnow och i samband med Japans GP syntes deras logotype på bilarna. Ett liknande tryck finns på den motorcykel som Ducati nyligen presenterade inför årets säsong i motoGP.

En annan nyhet är Alfa Romeos fullständiga comeback i F1. I fjol var den italienska tillverkaren namnpartner till Sauber. I år gör stallet som vann VM-titlarna 1950 och 1951 comeback i F1 och tar över Saubers plats.

Ägarstrukturen är den samma, teamet behåller fabriken i Schweiz - men namnet Sauber lämnar F1 efter 26 säsonger.

Därmed kör Antonio Giovanazzi och Kimi Räikkönen för Alfa Romeo Racing 2019.

Annas Motor - veckans snackisar 2 februari 2019

Pole position

Alfa Romeo

Det klassiska teamet gör nu en riktig comeback i F1, Alfa Romeo Racing. ersätter Alfa Romeo Sauber.

2) Fernando Alonso

Han vann det klassiska 24-timamrsloppet i Daytona och han är på väg mot en F1-comeback. Spanska Marca skriver att han sitter i en McLaren redan under testerna som inleds i slutet av februari. Enligt McLarens VD Zak Brown ska han vara rådgivare åt teamet.

3) Johan Kristoffersson

Ingen kunde hota världsmästaren i rallycross. Han vann SM-titeln i rallysprint (4wd) sedan han varit 7,7 sekunder snabbare än Patrik Flodin i de två åken. i klassen 2wd heter mästaren Daniel Röjsel.

4) Sebastien Loeb

Han inledde sin debut för Hyundai med att vara fyra i VM-premiären i Monte Carlo. Tävlingen vanns av den regerande mästaren Sebastien Ogier.

5) Marc Marquez

Världsmästaren i motoGP har opererat axeln. Han ska köra årets första test som avgörs i Sepang nästa vecka, men hinner han komma i form?

6) Stefan Svensson

Han har hunnit fylla 60 år, men tillsammans med Martin Haarahiltunen, Ove Ledström och Niklas Svensson jagar han VM-medaljer i isracing. Haarahiltunen var fyra i VM under sin debutsäsong 2018. Tio deltävlingar genomförs fram till och med den 31 mars.

7) Sofia Flörsch

Det har gått två månader sedan den fruktansvärda olyckan i Macau under VM-finalen i Formel 3. Nu är den 18-åriga tyskan friskförklarad och det finns inget som hindrar henne från att göra comeback och köra European Formel Masters som planerat.

8) Hayden Paddon

Det blev ingen WRC 2019, ska han köra rallycross i GRC Europe samma serie som bröderna Hansen ska tävla i.

9) WRC

Målsättningen är att även rally-VM ska bli elektriskt efter 2022, men hur det ska se ut är inte bestämt. Reglerna ska bestämmas under 2022.

10) Hampus Ericsson

Marcus Ericssons bror körde brittiska Formel 4 förra året, i år är han klar för brittiska Formel 3 och han ska köra för Double R Racing. Han ersätter mästaren Linus Lundqvist.

Motorstopp

F1

Nu är det oro i ledet igen. Arrangörernas egen förening, FOPA (Formula One Protomoters Assocition) har 16 medlemmar. De har skrivit ett gemensamt protestbrev där de kritiserar Libety Media, som äger de kommersiella rättigheterna. Det ryktas också om att Liberty media vill sälja F1 - och att 88-årige Bernie Ecclestone är intresserad av att köpa tillbaka sitt livsverk. Fortsättning lär följa.

ARTIKELN HANDLAR OM