Racingpanelen: ”Ser gärna att de förändrar loppet”

avAnna Andersson

SPORTBLADET

Anna Andersson och Viasats Janne Blomqvist med veckans motorsnackisar inför Formel 1 och Indy 500.

1) Monaco GP. En klassiker, men som sällan bjuder på så kul racing. Ska klassikern vara kvar i kalendern eller är det dags att förnya sig?

Anna Andersson: Monaco ska vara kvar, absolut. Det är en de klassiska banorna och det är historien som gör F1 till den unika serie som det är. Däremot hade jag gärna sett någon förändring i konceptet kring Monaco GP för att göra helgen ännu mer speciell och ge den ett bättre underhållningsvärde. Kanske ett kval istället för den tredje träningen på lördagen och sedan ett sprintrace där det också delas ut VM-poäng? Därefter en omvänd startgrid på de åtta bästa bilarna i lördagens sprintrace till GP-loppet på söndagen? Jag vet inte, men det vore kul att göra en grej av det och inte bara ett långt tåg av bilar. I år finns det en risk för regn, kanske kan det skapa bättre förutsättningar för ett oförutsägbart race?

Janne Blomqvist: Svår fråga, det är ett knepigt race med den trånga banan och dess layout vilket som sagt inte speciellt ofta bjuder på den bästa underhållningen. Samtidigt är det något magiskt med stämningen och hela atmosfären som är helt fantastisk och sett till utmaningen att köra här så sorterar banan dessutom ut de bästa förarna. Hade det blivit tal om att köra Monacos GP som ett nytt race hade det aldrig kommit på fråga men när det nu finns på kalendern så tycker åtminstone jag att det ska vara kvar med allt vad det innebär. Kanske man skulle kunna titta på formatet på lördagarna med ett längre kval i fler steg, en längre process, för att ta reda på vem som verkligen är snabbast och ska starta först och därmed med största sannolikhet även bli vinnare på söndagen.

Foto: Luca Bruno / TT NYHETSBYRÅN/ NTB Scanpix
Klassikerloppet Monaco GP körs i helgen.

2) Mercedes har fem segrar. Vem kan hota dem i Monaco och varför?

Anna Andersson: Regnet. 1996 vann Oliver Panis ett kaoslopp från 14:e startplats i en Ligier och enligt prognosen finns det en viss risk för regn även denna helg. De två senaste åren är det Red Bull och Ferrari som vunnit i Monaco, det gör möjligheten till lite omväxling finns även om Mercedes har varit brutalt dominanta i år. Av de ovan nämnda teamen tror jag att Red Bull har störst möjligheter, om Max Verstappen kan behålla lugnet och kör smart. Detta är ingen motorbana och därför är det ingen nackdel att ha en Hondamotor i bilen. Däremot tror jag inte på Ferrari, när teamchefen börjar prata om nya koncept inför en tävlingshelg så känns det inte som någon segerkandidat.

Janne Blomqvist: Jag tror det är Red Bull som denna helg är Mercedes främsta utmanare, jag tror faktiskt de har en bra chans att vinna på söndag. Mercedes är bra men det en väldigt speciell banan och Red Bull har dominerat här förr, inte minst förra året och kan främst Max Verstappen hålla sig lite kall och maximera materialet tror jag han blir farlig både lördag och söndag. Monaco är ingen motorbana och därför är inte Hondas motor någon nackdel när det gäller effekt, här behövs istället en körbar motor som gör att föraren lättare kan hantera bilen. Kanske har Honda en motor som gör att det kan manövrera ut Mercedes denna helg. Ferrari däremot säger t o m själva att de troligen kommer ha en tuff helg vilket sannolikt relaterar till att bilen helt enkelt har för lite downforce i år vilket man behöver gott om här i Monaco, allt som finns tillgängligt används.

3) IndyGP är en klassiker det också, vem vinner 2019 och hur går det för svenskarna?

Anna Andersson: Jag tror på Will Power, mästerskapsledaren Josef Newgarden eller Scott Dixon. Indy 500 kräver en smart förare med en gedigen erfarenhet som klarar av att ta rätt beslut vid rätt tidpunkt. Det är ett extremt långt race, där allt avgörs det sista varvet. Samtidigt så får vi inte räkna bort rookien Colton Herta, han har redan visat att han är kapabel att vinna race, han har farten, vet hur han ska nyttja den och han har visat sig vara totalt orädd. När det gäller svenskarna har Marcus Ericsson bäst utgångsläge, efter ett bra kval startar han från femte led och har goda möjligheter att ta en placering bland de tio främsta - under förutsättning att han klarar av att behålla fokus. Jag tror även att Felix Rosenqvist har möjligheterna till en plats bland de tio främsta trots att han startar i näst sista led. Om han kör smart och lyckas hålla sig borta från den typen av incidenter som en plats långt ner i fältet brukar föra med sig. I kvalet led han fortfarande av att han kraschade under träningarna, men förhoppningsvis har han hittat en bättre styrka under den avslutande veckan. I vilket fall som helst ser jag fram emot racet.

Janne Blomqvist: Indy 500 är verkligen en klassiker, i alla avseenden. Jag tror vinnaren kommer från något av de 3-4 första startleden. Polesittern Simon Pagenaud har sett väldigt vass ut både under kvalet men också på träningen efter där man mer fokuserar på race. Pagenaud var snabbast på det måndagsträningen och jag håller honom som favorit tillsammans med sina teamkamrater i Penske som dessutom har fördelen av att köra den något starkare Chevamotorn. Det känns om att teamen med Honda baktill får det tufft på söndag men jag ska absolut hålla ett extra öga också på Colton Herta som varit helt orädd så här långt och varit väldigt snabb och snabbaste Hondabil. Hur det går för svenskarna är lite svårt att svara på. Marcus Ericsson har bäst utgångsläge från femte startled medan Felix Rosenqvist är i näst sista led. Kan Marcus vara topp 10 på söndag har han gjort en riktigt bra insats. Felix däremot får först och främst rikta in sig på att ta sig upp genom fältet, har han rätt känsla i bilen och slipper hamna i trubbel i början av racet kan en topp 10 placering vara möjlig även för honom.  

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Indy 500

Formel 1