Makalös vändning

SPORTBLADET

Västervik låg under med åtta poäng – vände till niopoängsseger

Foto: Hissas Niels Kristian Iversen hissas av lagkamraterna sedan Västervik säkrat segern i det 15:e heatet. FOTO: CANAL+

Västervik tog en riktig skalp i tisdagens elitseriespeedway.

Laget vände underläge 20–28 till seger med 52–43 i bortamatchen mot Indianerna.

– En fantastiskt laginsats, tycker Peter Karlsson, för kvällen expertkommentator i Canal+.

Matchen i Kumla gick i hemmalagets tecken – i början.

Efter 5-1:or i såväl det sjätte som åttonde heatet så hade Indianerna åtta poängs överläge. Västervik hämtade in och var bara två poäng efter i paus, men när Simon Gustafsson och Leon Madsen körde in en ny dubbelseger i det elfte heatet var ställningen 36-30.

Sen vände det totalt.

Chris Harris och Tomasz Gollob körde hem en 5-0-seger i det tolfte sedan såväl Rune Holta som Renat Gafurov fått stopp.

Bjarne Pedersen och Niels-Kristian Iversen fixade 4-2 i det 13:e.

Och sen fixade Harris och Gollob 5-1 i det 14:e heatet.

Inför nomineringsheaten var Indianerna plötsligt i fempoängsunderläge. Och Pedersen och Iversen såg till att slutföra överkörningen. En ny 5-1:a i det 15:e heatet avgjorde matchen definitivt.

På fyra heat gjorde Västervik 19-4 på hemmalaget.

– Indianerna hade lite oflyt. Men de visade samtidigt inte den geist som krävs. En förare som (Grzegorz) Walasek glidåker och bara lägger av. Det skulle irritera mig om jag var lagledare, säger Karlsson.

Magnus Zetterström gjorde comeback i sin gamla klubb Indianerna. Han hade hoppats på en roligare kväll.

– Det var en tung start och jag hade absolut hoppats på mera. Tyvärr var vi flera förare som underpresterade, säger Magnus Zetterström till TT.

Indianernaföraren inledde med tre poäng på sina två första heat, men sedan blev det bara ytterligare en poäng på de tre sista heatet. Lite signifikativt avslutade han med ett motorstopp.

– Fyra poäng var alldeles för lite poäng. Jag ska ta mera. Tyvärr började vi ändra på banan och det gnälldes alldeles för mycket i depån om banan. Vi skulle ha fokuserat på körningen i stället, konstaterar Zetterström.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport

Speedway