Oviss framtid oroar F1-stallen

avAnna Andersson

Foto: Vincent Thian / TT / NTB Scanpix

2018 kritiseras F1 för att vara för långtråkigt utan spänning.

Men hur ser framtiden ut?

Det finns inga avtal efter 2021 och det gör stallen oroliga.

– För att vi ska stanna i F1 behöver vi veta vilka regler som gäller, säger Red Bull.

Det har gått ungefär ett år sedan Liberty Media tog över F1. De nya ägarna har genomförts flera förändringar kring evenemangen, men än så länge har reglerna varit ungefär de samma.

Det avtalet gäller fram till och med 2020 - därefter finns inga kontrakt.

– Vi börjar bli oroliga, erkänner Red Bulls motorkonsulent Helmut Marko i tidningen Bild.

– I början av april hette det ”om fyra veckor vet vi hur reglerna ser ut 2021”. Sedan hette det ”slutet av maj”. Nu har man skjutit det till slutet av juni. Än så länge är det bara prat, det är hög tid att vara tydlig med all information och vilka regler som gäller.

Prat om minskade kostnader

Till 2021 väntar ett nytt motorreglemente, det har också pratats om att minska kostnaderna, införa ett budgettak och genomföra vissa begränsningar för att göra serien betydligt jämnare.

– Det är nog så att Liberty Media och sportchefen Ross Brawn vill vara alla till lags, men det fungerar inte så. Ett exempel är motoGP, där är det inte ett utskott som bestämmer utan en person. Resultatet blir att mellan sex och åtta förare kan vinna, vi måste också gå i den riktningen, säger Marko till den tyska tidningen.

– För att vi ska kunna stanna i F1 behöver vi äntligen veta vilka regler som gäller. Nu finns det uttalanden, men ingenting är konkret. Vi måste ha regler som gör att det inte återigen blir en tillverkare som dominerar sporten.

Med ett par undantag har F1 sett ut så under nästan hela 2000-talet. Ferrari dominerade 2000–2004 , därefter hade Renault greppet under två säsonger, mellan 2010 och 2013 var det Red Bull som var klart starkast och efter den senaste regeländringen har Mercedes vunnit samtliga titlar - och det är bara tre team som vunnit lopp.

– Efter det nuvarande reglementet, som har varit en katastrof för F1, måste motorerna bli enklare. Det ska inte krävas tio ingenjörer för att starta dem. Det får inte vara en skillnad på 50 hästkrafter och det når vi om flera av delarna är standard för alla. En motor får inte kosta 200 miljoner kronor och den måste låta betydligt mer, säger Marko.

– Det viktigaste av allt är att tävlingarna inte längre är så förutsägbara.

I morgon tävlar F1 i Frankrike , om en vecka fortsätter mästerskapet i Österrike. Då har Liberty Media antytt att man kommer med ett besked om framtiden - och efter det får vi se hur teamen reagerar och vilka konsekvenser det får för mästerskapet.

F1-bloggen med de senaste nyheterna inför Frankrikes GP.

ARTIKELN HANDLAR OM