Fruktar hettan

SPORTBLADET

Största hotet mot förarna i Ungerns GP

Foto: Ungerns GP kommer att bli en tuff utmaning för förarna. Väderprognosen talar om 35 grader och stekande sol.

Malaysia + Monaco = Ungern.

Välkomna till Hungaroring, en av F1-årets tuffaste utmaningar.

Foto: Lewis Hamilton kan behöva sin handduk. Temperaturen i cockpit sägs kunna stiga till hela 70 grader.

Det är sommarhett i Europa och prognosen talar om sol och runt 35 grader varmt i Ungerns huvudstad. Skönt för turisterna – men ett svettigt helvete för F1-förarna.

Det gör söndagens GP till säsongens näst hetaste efter tävlingen i Malaysia.

– Jag känner inte någon förare som tycker om när det är så varmt, säger VM-ledaren Lewis Hamilton som vunnit de två senaste loppen till tyska tidningen BILD.

Upp till 70 grader varmt

Kvalet i eftermiddag tar ungefär en timme, men eftersom banan påminner om en stadsbana och dessutom är väldigt smal och kurvirg (15 kurvor per varv) så kommer loppet att ta lång tid, någonstans mellan 90 och 105 minuter.

Det betyder att det blir ett enormt kraftprov för förarna, framförallt eftersom temperaturen i cockpit kommer att vara upp emot 70 grader.

– Här dricker våra förare mellan fyra och fem liter extra varje dag, säger McLarens läkare Aki Hintsa till den tyska tidningen och förklarar att förarna häller i sig totalt ungefär sju liter vätska under ett dygn.

– Dessutom har vi en specialdiet, killarna äter mer pasta än normalt, men det handlar om små portioner fördelade under flera tillfällen under dagen. Dessutom får de inte äta rött kött, utan det blir kyckling.

”Inga raksträckor”

Banan i sig påminner mycket om stadsloppet i Monaco, men den här gången går det att köra av utan att köra rätt in ett vägräcke.

– Det finns ingen riktig raksträcka utan alla kurvor är på något sätt sammanbundna med varandra. Gör man ett endaste litet fel så tvingas man betala för det tre kurvor senare, förklarar Alex Wurz, numera testförare hos Honda, för motorsporttotal.

– Allt mer gummi samlas på banan och under loppet går det ungefär fem sekunder snabbare än under träningen på fredagen. När man senare kombinerar det med den fruktansvärda hettan så blir det enormt varmt för oss förare.

ARTIKELN HANDLAR OM

Motorsport